Sportfisket ska framåt – och växa. Det är samtliga aktörer inom näringen överens om, och även politiken. Det är budskapet efter Fiskeforum 2019 i Stockholm, som beskrivs som väldigt lyckat av flera deltagare. " /> Framåt för sportfisket efter framgångsrikt Fiskeforum | Fiskejournalen
Just nu:
Annons

Nyheter

2 år sedan Sverige Anders Lundin
Deltagare på framgångsrikt Fiskeforum, som samtliga vill se en satsning på sportfisket. Landsbygdsminister Jennie Nilsson, H.M. Konungen och Martin Falklind.
Framåt för sportfisket efter framgångsrikt Fiskeforum

Sportfisket ska framåt – och växa. Det är samtliga aktörer inom näringen överens om, och även politiken. Det är budskapet efter Fiskeforum 2019 i Stockholm, som beskrivs som väldigt lyckat av flera deltagare.

Pao Fernandez, Dam Removal Europe.

Det är Stiftelsen för Östersjölaxen, Sportfiskarna och Svensk Sportfiskehandel som har skapat denna mötesplats för alla sportfiske- och fisketurismintresserade tillsammans med Havs- och vattenmyndigheten, Jordbruksverket, Landsbygdsnätverket och Sveaskog.

Programmet pågick under 2–3 april och gick av stapeln på Näringslivets hus i Stockholm med bland annat H.M. Konungen och landsbygdsministern Jennie Nilsson (S) närvarande. Det var många föreläsare på plats, med representanter från både forskning, myndigheter och entreprenörer. De lyfte fram gjorda framgångar och vad som behövs för att denna vitamininjektion för landsbygden verkligen ska lyfta framöver. Jordbruksverket har utifrån ett tidigare regeringsuppdrag tagit fram strategier för att fisketurismen ska fördubblas i Sverige.

Fiskeprofilen Martin Falklind var en av förgrundspersonerna i egenskap av moderator, och han var väldigt nöjd med genomförandet.

– Det var kreativa dagar med ett riktigt bra gäng av arrangörer och med en fantastisk uppställning. Det känns som att sportfisket och sportfisketurismen och behovet av en bra förvaltning i och med dessa dagar verkligen har hamnat på kartan, konstaterar Martin och fortsätter:

– Intresset har aldrig varit större för fisketurism, att det är många hållbara arbetstillfällen som kan skapas på landsbygden med denna näring. Nu behövs det investeringar för att vårda och förvalta våra vatten och fiskbestånd. Jennie Nilsson verkar ha helt rätt inställning inför framtiden, säger Martin Falklind.

Nu ställs det stora hopp om att både politiken och myndigheter följer upp målsättningarna med konkreta insatser, inte minst när det gäller återställningen av vattendrag. En av talarna var Pao Fernandez från Spanien, som är representant för det europeiska nätverket Dam Removal Europe. Hon berättade om de tusentals dammutrivningar som redan skett i hela Europa till förmån för miljön och sportfisket, och också varför de är viktiga att genomföra. Det handlar givetvis om att fiskar ska kunna vandra fritt i alla våra vattendrag, men också om näring som stoppas i dammarna och säkerhet för befolkningen kring dammarna.

I den sista diskussionspanelen kring vattenkraft deltog bland andra Anders Karlsson från Sportfiskarna och Christer Borg från Älvräddarna, vilka precis dragit igång sin gräsrotsfinansiering för avveckling av onödiga dammar i Sverige, #slutsnackat. 

Det kan du läsa om mer nedan:

Slutsnackat – storsatsning för att köpa onödiga kraftverk

Relaterad nyhet från din region
16 timmar sedan Sverige Anders Lundin
En undersökning visar att stöldrisken gör att båtägare inte byter till modernare motorer. Foto: Steve Adams
Så mycket släpper de svenska fritidsbåtarna ut

Bland de båtburna sportfiskarna pågår det en grön våg, där folk byter ut sina fossildrivna motorer till elmotorer. Men det finns fortfarande bromsar som gör att utvecklingen inte sker fullt ut.

Transportstyrelsen har tagit fram en undersökning kring båtmotorernas miljöpåverkan, med finansiering av Havs- och vattenmyndigheten. Det konstateras att bensinmotorer står för cirka 60 procent av koldioxidutsläppen och äldre tvåtaktare står för den största andelen utsläpp av kolväten.
Totalsiffran för de svenska fritidsbåtarnas utsläpp är 177 000 ton koldioxid och 2 100 ton kolväten.

Inom vissa områden ligger ekonomiska skäl bakom trögheten i utvecklingen. Båtägare behåller nämligen sina äldre tvåtaktsmotorer för att de är mindre stöldbegärliga än nyare fyrtaktsmotorer.
– En lösning på de här problemen kostar pengar, som knappast båtägarna själva kan stå för. Genom subventioner av miljövänligare bränsle, som idag är mycket dyrare per liter än ordinarie bränsle, skulle staten kunna snabba på utvecklingen mot ett mer miljövänligt båtliv, säger Lars-Åke Redéen, chefredaktör för tidningen Båtliv, vars artikel du kan läsa här.

Kartläggningen visar också att fler båtägare skulle kunna tänka sig att tanka miljövänligt om priserna vore lägre och bränslet mer tillgängligt på framför allt sjömackar. Här hittar du hela rapporten!

Du kanske även gillar detta