Just nu:
Annons

Nyheter

10 år sedan Sverige Fiskejournalen
Fullträff på ungdomsträff

John Norling fick en riktig fullträff under Svenska Gäddklubbens ungdomsträff i Mälaren. En biffig 100-klubbare satte tänderna i hans McTail.
John, som bor i Vallentuna, var med på Svenska Gäddklubbens ungdomsträff i slutet av maj. John fiskade med gäddspinnare och hade bara fått mindre gäddor, när han fick rådet att satsa på gummibete.
Ett råd som visade sig vara värt att följa. En McTail i färgen VC2010 åkte på och redan i andra kastet hade John följe av en bamsegädda. Två meter från båten gjorde John ett jerkknyck och då small det.
”Trots den korta linan så satt mothugget perfekt och efter en kort fajt så låg gäddan i håven”, skriver John i anmälan till 100-klubben.
Storgäddan mätte hela 112 centimeter och fick naturligtvis snabbt friheten åter efter mätning och fotosession.

100-klubbare nr 4000
Vi ska väl också passa på att berätta att det här är en jubileumsgädda. Det är nämligen gädda nummer 4000 som blivit registrerad sedan 100-klubbens start för elva år sedan.
Svenne Andersson

Den här gäddan ville ha gummi och när John Norling satsade på en McTail small det direkt.

Relaterad nyhet från din region
24 timmar sedan Sverige Anders Lundin
SportfiskeSverige Online 2021 ska innehålla både livefiske och digital shopping om den blir av.
Freewater kastar loss mot digital sportfiskemässa

Sportfiskemässan blev som bekant inställd med anledning av pandemin – men nu planeras det i stället en digital variant i annan regi. Det är Freewater Pictures som hoppas ro i land en satsning samma datum 19–21 mars, under namnet SportfiskeSverige Online 2021.

Det är Oskar Stenberg och det övriga gänget i Freewater Pictures som vill samla branschen i digital form, nu när den fysiska mässan inte blir av. Sista spiken är inte inslagen ännu, men förhoppningsvis kan de ge grönt ljus inom kort.
– Vi har arrangerat ett flertal digitala mässor som blivit lyckade, och vi har ett koncept som vi tror kommer fungera i större skala också, berättar Oskar för Fiskejournalen.

De hoppas på ett 50-tal utställare och 30 betesbyggare, och själva basen för sändningen kommer att vara vid en marina där det finns öppet vatten, med livefiske och demonstrationer av både båtar och utrustning. Det kommer att ske under så säkra former som möjligt, och det är därmed inte öppet för allmänheten att komma just dit.
– Vi måste ha höga mål, men vi har testat oss fram med flera olika databaser och system som vi vet fungerar. Det mässor vi haft hittills har gett väldigt bra försäljning för utställarna.

Just nu raggar Freewater Pictures fler utställare och intressenter, och förhoppningen är att även Sportfiskemässan ska haka på så småningom.
–  Jag tror faktiskt att de fysiska mässorna kommer ett ha en parallell digital variant i framtiden. Det är på tiden att sportfisket digitaliseras, och jag hoppas folk känner att vi gör en bra sak för branschen, hälsar Oskar Stenberg.

Du kanske även gillar detta