I fredags skrev Fiskejournalen om det fantastiska tonfiskfisket i Öresund och den utställning om fisket som nu pågår i Snekkersten.  " /> Ännu en film om tonfisk | Fiskejournalen
Just nu:
Annons

Nyheter

4 år sedan Sverige Maria Ålander
Ännu en film om tonfisk

I fredags skrev Fiskejournalen om det fantastiska tonfiskfisket i Öresund och den utställning om fisket som nu pågår i Snekkersten. 
Här kommer ytterligare en gammal film som visar på vilken sportfiskeresurs vi haft i Öresund. Tänk om vi kunde återskapa detta bestånd av atlantisk tonfisk! Det finns fortfarande en och annan fisk var i Atlanten, så det är inte försent. Problemet är att få oss människor att hålla fingrarna i styr så länge att beståndet hinner återhämta sig. När ett större gäng blåfenade tonfiskar tog sig in på norskt vatten förra året, fixade man snabbt tillstånd att ”provfiska”efter  tonfisk. Det tog inte många dagar innan fiskarna låg i lådor på väg till fiskauktionen.

Relaterad nyhet från din region
12 timmar sedan Sverige Anders Lundin
En undersökning visar att stöldrisken gör att båtägare inte byter till modernare motorer. Foto: Steve Adams
Så mycket släpper de svenska fritidsbåtarna ut

Bland de båtburna sportfiskarna pågår det en grön våg, där folk byter ut sina fossildrivna motorer till elmotorer. Men det finns fortfarande bromsar som gör att utvecklingen inte sker fullt ut.

Transportstyrelsen har tagit fram en undersökning kring båtmotorernas miljöpåverkan, med finansiering av Havs- och vattenmyndigheten. Det konstateras att bensinmotorer står för cirka 60 procent av koldioxidutsläppen och äldre tvåtaktare står för den största andelen utsläpp av kolväten.
Totalsiffran för de svenska fritidsbåtarnas utsläpp är 177 000 ton koldioxid och 2 100 ton kolväten.

Inom vissa områden ligger ekonomiska skäl bakom trögheten i utvecklingen. Båtägare behåller nämligen sina äldre tvåtaktsmotorer för att de är mindre stöldbegärliga än nyare fyrtaktsmotorer.
– En lösning på de här problemen kostar pengar, som knappast båtägarna själva kan stå för. Genom subventioner av miljövänligare bränsle, som idag är mycket dyrare per liter än ordinarie bränsle, skulle staten kunna snabba på utvecklingen mot ett mer miljövänligt båtliv, säger Lars-Åke Redéen, chefredaktör för tidningen Båtliv, vars artikel du kan läsa här.

Kartläggningen visar också att fler båtägare skulle kunna tänka sig att tanka miljövänligt om priserna vore lägre och bränslet mer tillgängligt på framför allt sjömackar. Här hittar du hela rapporten!

Du kanske även gillar detta