Just nu:
Annons

Nyheter

7 månader sedan Sverige Robert Westin
Frank Vedeld med sin otroliga fångst. Foto: Privat.
Gigantisk marulk tagen på pilk

Frank Vedeld från Skodje i Norge skulle bara ut på en liten fisketur. Efter att han hade tagit ett par småsejar så gav han pilken ett sista försök nära botten. Då tog det stopp.

Först trodde Frank att han hade fastnat i en stock. Men sedan kände han att det rörde på sig. Efter det började en timmes lång fight mellan han och marulken.

När fisken bröt vattenytan så förstod han att det var en rekordfisk. Den var så stor att han inte kunde få in den i båten så han var tvungen att bogsera in den till land.

Människor på land hade sett detta så dom stod klar att hjälpa till.

– Det är ovanligt att så stora exemplar tas på spö, säger Tommy Vangsmo från Atlanterhavsparken, till NRK. Han utesluter inte att detta är ett nytt norskt rekord.

För att kunna väga marulken så var dom tvungen att använda en kranbil. Det var inte så konstigt då fisken vägde in på otroligt 85,5 kilogram.

Frank Vedeld med sin otroliga fångst. Foto: Privat.
Frank Vedeld med sin otroliga fångst. Foto: Privat.
Relaterad nyhet från din region
4 timmar sedan Sverige Anders Lundin
En undersökning visar att stöldrisken gör att båtägare inte byter till modernare motorer. Foto: Steve Adams
Så mycket släpper de svenska fritidsbåtarna ut

Bland de båtburna sportfiskarna pågår det en grön våg, där folk byter ut sina fossildrivna motorer till elmotorer. Men det finns fortfarande bromsar som gör att utvecklingen inte sker fullt ut.

Transportstyrelsen har tagit fram en undersökning kring båtmotorernas miljöpåverkan, med finansiering av Havs- och vattenmyndigheten. Det konstateras att bensinmotorer står för cirka 60 procent av koldioxidutsläppen och äldre tvåtaktare står för den största andelen utsläpp av kolväten.
Totalsiffran för de svenska fritidsbåtarnas utsläpp är 177 000 ton koldioxid och 2 100 ton kolväten.

Inom vissa områden ligger ekonomiska skäl bakom trögheten i utvecklingen. Båtägare behåller nämligen sina äldre tvåtaktsmotorer för att de är mindre stöldbegärliga än nyare fyrtaktsmotorer.
– En lösning på de här problemen kostar pengar, som knappast båtägarna själva kan stå för. Genom subventioner av miljövänligare bränsle, som idag är mycket dyrare per liter än ordinarie bränsle, skulle staten kunna snabba på utvecklingen mot ett mer miljövänligt båtliv, säger Lars-Åke Redéen, chefredaktör för tidningen Båtliv, vars artikel du kan läsa här.

Kartläggningen visar också att fler båtägare skulle kunna tänka sig att tanka miljövänligt om priserna vore lägre och bränslet mer tillgängligt på framför allt sjömackar. Här hittar du hela rapporten!

Du kanske även gillar detta