Just nu:
Annons

Nyheter

8 månader sedan Sverige Robert Westin
Glenn Svensson med sin praktgös. Foto: Alexander Johansson.
Glenn tog stor gös från fiskekajak

Sent en natt i juli sitter Glenn Svensson i sin fiskekajak på en sjö i Småland. Efter några timmars fiske suger det till hårt i spöt.

Glenn Svensson och Alexander Johansson fiskar ofta tillsammans. Dom har under en längre period fiskat ett vatten som dom ansett har stor potential. Kring 300 timmar har dom lagt på denna sjö. Denna kväll, den 11 juli, hade dom båda tagit med sina fiskekajaker.

– Under detta år har vi fiskat många pass i samma sjö. Vi har försökt att hitta ett mönster för när man ser stor fisk och när dem hugger. Jag och Alexander har också lärt oss vart i sjön man skall fiska för att hitta större fisk, säger Glenn till Fiskejournalen.

När dom kajakfiskande kompisarna kom in i ett område som är fem meter djupt får Glenn syn på en fisk som ligger nära botten. Efter ett tag så högg det hårt i Glenns spö, det blir tvärstopp.

– Det blåste relativt mycket. Så trixet var att placera jiggen rätt, säger Glenn till Fiskejournalen.

Efter en 10 minuters fight så kommer gösen upp till kajaken och Glenn kan håva den. Han skriker av lycka när han inser hur stor fisken verkligen är.

Gösen vägde otroliga 11 220 gram, fördelat på 95 cm. Detta är en av dom tyngsta svenska gösarna i år och även troligt den tyngsta som är tagen från kajak under 2020.

Relaterad nyhet från din region
17 timmar sedan Sverige Anders Lundin
En undersökning visar att stöldrisken gör att båtägare inte byter till modernare motorer. Foto: Steve Adams
Så mycket släpper de svenska fritidsbåtarna ut

Bland de båtburna sportfiskarna pågår det en grön våg, där folk byter ut sina fossildrivna motorer till elmotorer. Men det finns fortfarande bromsar som gör att utvecklingen inte sker fullt ut.

Transportstyrelsen har tagit fram en undersökning kring båtmotorernas miljöpåverkan, med finansiering av Havs- och vattenmyndigheten. Det konstateras att bensinmotorer står för cirka 60 procent av koldioxidutsläppen och äldre tvåtaktare står för den största andelen utsläpp av kolväten.
Totalsiffran för de svenska fritidsbåtarnas utsläpp är 177 000 ton koldioxid och 2 100 ton kolväten.

Inom vissa områden ligger ekonomiska skäl bakom trögheten i utvecklingen. Båtägare behåller nämligen sina äldre tvåtaktsmotorer för att de är mindre stöldbegärliga än nyare fyrtaktsmotorer.
– En lösning på de här problemen kostar pengar, som knappast båtägarna själva kan stå för. Genom subventioner av miljövänligare bränsle, som idag är mycket dyrare per liter än ordinarie bränsle, skulle staten kunna snabba på utvecklingen mot ett mer miljövänligt båtliv, säger Lars-Åke Redéen, chefredaktör för tidningen Båtliv, vars artikel du kan läsa här.

Kartläggningen visar också att fler båtägare skulle kunna tänka sig att tanka miljövänligt om priserna vore lägre och bränslet mer tillgängligt på framför allt sjömackar. Här hittar du hela rapporten!

Du kanske även gillar detta