Minns ni ungdomarnas "fidgetspinnertrend"? Äntligen finns det ett vettigt användningsområde för den tillsynes meningslösa prylen. Den amerikanska youtubekanalen Uncut Angling har receptet - kika på filmen här nedan. " /> Gör din egen fidgetspinnare | Fiskejournalen
Just nu:
Annons

Nyheter

1 år sedan Sverige Mathias Arnham
Klipp av lite hår från skallen och låna en fidgetspinner från någon i den yngre generationen. Vipps så har du ett högeffektivt gäddbete.
Gör din egen fidgetspinnare

Minns ni ungdomarnas ”fidgetspinnertrend”? Äntligen finns det ett vettigt användningsområde för den tillsynes meningslösa prylen. Den amerikanska youtubekanalen Uncut Angling har receptet – kika på filmen här nedan.

Gänget bakom den omåttligt populära youtubekanalen Uncut Angling slutar aldrig att imponera. Deras moderna och opretentiösa sätt att underhålla och utbilda fiskare världen över har gjort deras kanal stor, mycket stor. Filmerna har över 26 miljoner visningar och det är snart 150 000 personer som prenumererar på kanalen. Här kommer ännu ett bevis på varför man ska titta på deras filmer. Sportfisket 2018 är rätt häftigt ändå.

Relaterad nyhet från din region
7 timmar sedan Sverige Anders Lundin
En undersökning visar att stöldrisken gör att båtägare inte byter till modernare motorer. Foto: Steve Adams
Så mycket släpper de svenska fritidsbåtarna ut

Bland de båtburna sportfiskarna pågår det en grön våg, där folk byter ut sina fossildrivna motorer till elmotorer. Men det finns fortfarande bromsar som gör att utvecklingen inte sker fullt ut.

Transportstyrelsen har tagit fram en undersökning kring båtmotorernas miljöpåverkan, med finansiering av Havs- och vattenmyndigheten. Det konstateras att bensinmotorer står för cirka 60 procent av koldioxidutsläppen och äldre tvåtaktare står för den största andelen utsläpp av kolväten.
Totalsiffran för de svenska fritidsbåtarnas utsläpp är 177 000 ton koldioxid och 2 100 ton kolväten.

Inom vissa områden ligger ekonomiska skäl bakom trögheten i utvecklingen. Båtägare behåller nämligen sina äldre tvåtaktsmotorer för att de är mindre stöldbegärliga än nyare fyrtaktsmotorer.
– En lösning på de här problemen kostar pengar, som knappast båtägarna själva kan stå för. Genom subventioner av miljövänligare bränsle, som idag är mycket dyrare per liter än ordinarie bränsle, skulle staten kunna snabba på utvecklingen mot ett mer miljövänligt båtliv, säger Lars-Åke Redéen, chefredaktör för tidningen Båtliv, vars artikel du kan läsa här.

Kartläggningen visar också att fler båtägare skulle kunna tänka sig att tanka miljövänligt om priserna vore lägre och bränslet mer tillgängligt på framför allt sjömackar. Här hittar du hela rapporten!

Du kanske även gillar detta