Sveriges just nu hetaste gäddfiskare bor i jämtländska Aspås. Efter grundomgången i Gäddfajten 2018 leder nämligen Patrik Granudd, och mellan 12-14 oktober får han möta resten av toppgänget i finalen på Åland. " /> Granudd grym gäddledare – men står han sig på Åland? | Fiskejournalen
Just nu:
Annons

Nyheter

2 år sedan Sverige Anders Lundin
Patrik Granudd drar gott om 10-plussare hemma i Jämtland, men hur klarar han sig på Åland?
Granudd grym gäddledare – men står han sig på Åland?

Sveriges just nu hetaste gäddfiskare bor i jämtländska Aspås. Efter grundomgången i Gäddfajten 2018 leder nämligen Patrik Granudd, och mellan 12-14 oktober får han möta resten av toppgänget i finalen på Åland.

Det var runt 400 gäddor som anmäldes i grundomgången av den rikstäckande Gäddfajten 2018. Det var mycket jämnt i toppen inför den sista veckan, och då gick Patrik Granudd ”all in” och levererade 596 centimeter gädda på ett bräde från sina hemmavatten. Nu återstår det att se om Patrik, som tillverkar sina egna beten hemma i garaget, kan hålla konkurrenterna på avstånd även utanför Jämtlands gränser.

– Jag var till Åland och fiskade för några år sedan, men fick inte ett enda hugg på fyra dagar. Det enda som hände var att jag felkrokade en abborre, säger Patrik Granudd och skrattar.

Han kommer ändå att tillverka egna jämtländska beten inför finalen i hopp om att reta upp storgäddorna.

– Jag får skjuta från höften helt enkelt, men det kommer att bli väldigt spännande, säger han.

 

Relaterad nyhet från din region
8 timmar sedan Sverige Anders Lundin
En undersökning visar att stöldrisken gör att båtägare inte byter till modernare motorer. Foto: Steve Adams
Så mycket släpper de svenska fritidsbåtarna ut

Bland de båtburna sportfiskarna pågår det en grön våg, där folk byter ut sina fossildrivna motorer till elmotorer. Men det finns fortfarande bromsar som gör att utvecklingen inte sker fullt ut.

Transportstyrelsen har tagit fram en undersökning kring båtmotorernas miljöpåverkan, med finansiering av Havs- och vattenmyndigheten. Det konstateras att bensinmotorer står för cirka 60 procent av koldioxidutsläppen och äldre tvåtaktare står för den största andelen utsläpp av kolväten.
Totalsiffran för de svenska fritidsbåtarnas utsläpp är 177 000 ton koldioxid och 2 100 ton kolväten.

Inom vissa områden ligger ekonomiska skäl bakom trögheten i utvecklingen. Båtägare behåller nämligen sina äldre tvåtaktsmotorer för att de är mindre stöldbegärliga än nyare fyrtaktsmotorer.
– En lösning på de här problemen kostar pengar, som knappast båtägarna själva kan stå för. Genom subventioner av miljövänligare bränsle, som idag är mycket dyrare per liter än ordinarie bränsle, skulle staten kunna snabba på utvecklingen mot ett mer miljövänligt båtliv, säger Lars-Åke Redéen, chefredaktör för tidningen Båtliv, vars artikel du kan läsa här.

Kartläggningen visar också att fler båtägare skulle kunna tänka sig att tanka miljövänligt om priserna vore lägre och bränslet mer tillgängligt på framför allt sjömackar. Här hittar du hela rapporten!

Du kanske även gillar detta