Just nu:
Annons

Nyheter

1 månad sedan Sverige Anders Lundin
Siffrorna avslöjar hur illa ställt det är med torskbeståndet i östra Östersjön. Foto: SLU
Grundstötning för torsken – har rekordlåg tillväxt

Torskbeståndet i östra Östersjön noteras nu för en oroväckande bottennotering. Inte sedan mätningarna startade på 1950-talet har tillväxten varit så låg som den är nu.

Det är SLU Aqua som presenterar en dyster rapport över torskbeståndets tillstånd i östra Östersjön. De konstaterar att fiskarna är småväxta, magra och i dålig kondition. I faktiska siffor växer bara en 40 centimeter lång torsk i genomsnitt 4,6 centimeter per år. Detta kan jämföras med 9,6 centimeter, från åren på 1980-talet när tillväxten var som störst.

Det har genomförts märkningsexperiment på torsk i Östersjön sedan mitten av 1950-talet, och tack vare den omfattande datamängden har forskare nu för första gången kunnat göra en uppskattning av hur torskens tillväxt förändrats under de senaste sju årtiondena.
Här kan du läsa mer om rapporten från SLU.

Relaterad nyhet från din region
14 timmar sedan Sverige Anders Lundin
En undersökning visar att stöldrisken gör att båtägare inte byter till modernare motorer. Foto: Steve Adams
Så mycket släpper de svenska fritidsbåtarna ut

Bland de båtburna sportfiskarna pågår det en grön våg, där folk byter ut sina fossildrivna motorer till elmotorer. Men det finns fortfarande bromsar som gör att utvecklingen inte sker fullt ut.

Transportstyrelsen har tagit fram en undersökning kring båtmotorernas miljöpåverkan, med finansiering av Havs- och vattenmyndigheten. Det konstateras att bensinmotorer står för cirka 60 procent av koldioxidutsläppen och äldre tvåtaktare står för den största andelen utsläpp av kolväten.
Totalsiffran för de svenska fritidsbåtarnas utsläpp är 177 000 ton koldioxid och 2 100 ton kolväten.

Inom vissa områden ligger ekonomiska skäl bakom trögheten i utvecklingen. Båtägare behåller nämligen sina äldre tvåtaktsmotorer för att de är mindre stöldbegärliga än nyare fyrtaktsmotorer.
– En lösning på de här problemen kostar pengar, som knappast båtägarna själva kan stå för. Genom subventioner av miljövänligare bränsle, som idag är mycket dyrare per liter än ordinarie bränsle, skulle staten kunna snabba på utvecklingen mot ett mer miljövänligt båtliv, säger Lars-Åke Redéen, chefredaktör för tidningen Båtliv, vars artikel du kan läsa här.

Kartläggningen visar också att fler båtägare skulle kunna tänka sig att tanka miljövänligt om priserna vore lägre och bränslet mer tillgängligt på framför allt sjömackar. Här hittar du hela rapporten!

Du kanske även gillar detta