Japanska fisktryck görs för att bevara minnet av en speciell fångst, som en trofé. Bläcket är giftfritt och kan sköljas bort, så att fisken sen kan tillagas och ätas. " /> Gyotaku – japansk fiskkonst | Fiskejournalen
Just nu:
Annons

Nyheter

6 år sedan Sverige Maria Ålander
Denna gyotaku är gjord av australiensaren Shaun Stevie, gyotaku.com.au. Han är sportfiskare och surfare med japansk bakgrund och gör gyotaku i modern tappning.
Gyotaku – japansk fiskkonst

Japanska fisktryck görs för att bevara minnet av en speciell fångst, som en trofé. Bläcket är giftfritt och kan sköljas bort, så att fisken sen kan tillagas och ätas.
Gyotaku är en 200 år gammal konstform som avbildar den individuella fisken med dess exakta fenor och fjäll. ”Gyo” betyder fisk på japanska och ”taku” betyder att gnida eller trycka. Trycket görs på ett speciellt rispapper. Varje tryck blir unikt. Tanken med gyotaku är att bevara minnet av fisken och fångstberättelsen och kunna dela det med sina vänner. När trycket är gjort, sköljs bläcket av och fisken tillagas sedan på ett sedvanligt nogsamt, japanskt sätt. Det blir mycket vackra och levande bilder av fisken.

Relaterad nyhet från din region
21 timmar sedan Sverige Anders Lundin
SportfiskeSverige Online 2021 ska innehålla både livefiske och digital shopping om den blir av.
Freewater kastar loss mot digital sportfiskemässa

Sportfiskemässan blev som bekant inställd med anledning av pandemin – men nu planeras det i stället en digital variant i annan regi. Det är Freewater Pictures som hoppas ro i land en satsning samma datum 19–21 mars, under namnet SportfiskeSverige Online 2021.

Det är Oskar Stenberg och det övriga gänget i Freewater Pictures som vill samla branschen i digital form, nu när den fysiska mässan inte blir av. Sista spiken är inte inslagen ännu, men förhoppningsvis kan de ge grönt ljus inom kort.
– Vi har arrangerat ett flertal digitala mässor som blivit lyckade, och vi har ett koncept som vi tror kommer fungera i större skala också, berättar Oskar för Fiskejournalen.

De hoppas på ett 50-tal utställare och 30 betesbyggare, och själva basen för sändningen kommer att vara vid en marina där det finns öppet vatten, med livefiske och demonstrationer av både båtar och utrustning. Det kommer att ske under så säkra former som möjligt, och det är därmed inte öppet för allmänheten att komma just dit.
– Vi måste ha höga mål, men vi har testat oss fram med flera olika databaser och system som vi vet fungerar. Det mässor vi haft hittills har gett väldigt bra försäljning för utställarna.

Just nu raggar Freewater Pictures fler utställare och intressenter, och förhoppningen är att även Sportfiskemässan ska haka på så småningom.
–  Jag tror faktiskt att de fysiska mässorna kommer ett ha en parallell digital variant i framtiden. Det är på tiden att sportfisket digitaliseras, och jag hoppas folk känner att vi gör en bra sak för branschen, hälsar Oskar Stenberg.

Du kanske även gillar detta