Han var nöjd med fisketuren efter att han lyckades bärga sin första tiokilosgädda. Men det skulle komma mer för Christian Berger – mycket mer. " /> Här är Christians sjuka gäddtrippel | Fiskejournalen
Just nu:
Annons

Nyheter

4 år sedan Sverige Mathias Arnham
Christian Berger fick tre gäddor över 120 centimeter inom loppet av ett par timmar.
Här är Christians sjuka gäddtrippel

Han var nöjd med fisketuren efter att han lyckades bärga sin första tiokilosgädda. Men det skulle komma mer för Christian Berger – mycket mer.
Första hugget kom redan efter tio kast. En gädda på 10,15 kilo fördelade på 120 centimeter. Men fiskelyckan var inte slut där. Efter en halvtimme smällde det till igen – och han slog personbästa på nytt. Den andra gäddan låg på 11 kilo fördelade på 121 centimeter. Och när han inte trodde att dagen kunde bli bättre högg det igen, en ny 120-centimetersgädda som vägde in på 8,25 kilo.
”Kan fisket gå mer rätt än så här?”, frågar sig Christian själv.
Fiskejournalen gratulerar Christian till det fantastiska fisket med ett rungande Hurra!

Anton Rosander

 

Relaterad nyhet från din region
20 minuter sedan Sverige Anders Lundin
En undersökning visar att stöldrisken gör att båtägare inte byter till modernare motorer. Foto: Steve Adams
Så mycket släpper de svenska fritidsbåtarna ut

Bland de båtburna sportfiskarna pågår det en grön våg, där folk byter ut sina fossildrivna motorer till elmotorer. Men det finns fortfarande bromsar som gör att utvecklingen inte sker fullt ut.

Transportstyrelsen har tagit fram en undersökning kring båtmotorernas miljöpåverkan, med finansiering av Havs- och vattenmyndigheten. Det konstateras att bensinmotorer står för cirka 60 procent av koldioxidutsläppen och äldre tvåtaktare står för den största andelen utsläpp av kolväten.
Totalsiffran för de svenska fritidsbåtarnas utsläpp är 177 000 ton koldioxid och 2 100 ton kolväten.

Inom vissa områden ligger ekonomiska skäl bakom trögheten i utvecklingen. Båtägare behåller nämligen sina äldre tvåtaktsmotorer för att de är mindre stöldbegärliga än nyare fyrtaktsmotorer.
– En lösning på de här problemen kostar pengar, som knappast båtägarna själva kan stå för. Genom subventioner av miljövänligare bränsle, som idag är mycket dyrare per liter än ordinarie bränsle, skulle staten kunna snabba på utvecklingen mot ett mer miljövänligt båtliv, säger Lars-Åke Redéen, chefredaktör för tidningen Båtliv, vars artikel du kan läsa här.

Kartläggningen visar också att fler båtägare skulle kunna tänka sig att tanka miljövänligt om priserna vore lägre och bränslet mer tillgängligt på framför allt sjömackar. Här hittar du hela rapporten!

Du kanske även gillar detta