Fiskets popularitet går i cykler. I Östersund används nu cykeln som katalysator för att få fler människor ut på isen och pimpla, och i synnerhet pensionärer. " /> Nytt koncept: Cyklarna som ska få fler att pimpelfiska | Fiskejournalen
Just nu:
Annons

Nyheter

2 år sedan Sverige Anders Lundin
Pimpelcykeln som ska få fler äldre att fiska i Östersund.
Nytt koncept: Cyklarna som ska få fler att pimpelfiska

Fiskets popularitet går i cykler. I Östersund används nu cykeln som katalysator för att få fler människor ut på isen och pimpla, och i synnerhet pensionärer.

Östersund, som går under namnet Vinterstaden, ligger vid ett fint fiskevatten i form av Storsjön, men fisket spelar en gan

Simon Jaktlund, Surfbuktens grundare.

ska undanskymd roll i skuggan av exempelvis skidåkning och långfärdsskridskor. Fiske är också i mångt och mycket en generationsfråga, och många äldre har svårt att ta sig ut på isen med tillhörande utrustning. Det måste vi naturligtvis hitta en lösning på, tänkte Simon Jaktlund. Han är grundare till det populära aktivitetskonceptet Surfbukten i Storsjön, och är känd för att komma med innovativa påhitt som får folk i rörelse.

I somras köpte Surfbukten in två ”surfhojar”, med syftet att pensionärer lättare skulle kunna åka på cykelturer. Volontärer ställde sedan upp och skjutsade dem, och det hela blev en succé. Konceptet löd: ”Alla har rätt till vind i håret”. Nu kommer alltså vinterversionen, och då är det fiske som gäller. Budskapet är bytt till ”alla har rätt till minusgrader i näsan och fisk på kroken”. Det hela sker i form av tävlingen ”Pensionärspimpeln”, som pågår under februari-april.

Reglerna är följande: Längst fisk minus volontärens ålder eller tyngst fisk plus fiskarens ålder vinner. Vilket innebär att det är en fördel om den cyklande volontären är ung och att fiskaren är lagom gammal.

– Idén föddes när vi satt några stycken och tänkte hur vi kan använda våra goa cyklar vintertid om vi dubbar upp dem. Sedan när jag kom på att man kan öppna luckan vid fötterna så var det ju som den perfekta rullande pimpelarken, säger Simon Jaktlund till Fiskejournalen.

Nu hoppas han att Storsjön ska befolkas av pimpelfiskare, oavsett om de är cykelburna eller ej. Det hela underlättas av att fisket med handredskap är gratis i sjön.

– Det är lite av mitt mission att få sjön att leva året runt. Förhoppningen är förstås att folk ska få fisk, men framför allt att det blir fina turer med mycket kaffe och ”tjöt”. Att Surfbukten får sprida goa vibbar på isen helt enkelt, säger Simon Jaktlund.

Läs om Nordanstigs kommun som storsatsar på sportfiske:

Nordanstig når nästa nivå – får riva ut två kraftverk

Relaterad nyhet från din region
10 timmar sedan Sverige Anders Lundin
En undersökning visar att stöldrisken gör att båtägare inte byter till modernare motorer. Foto: Steve Adams
Så mycket släpper de svenska fritidsbåtarna ut

Bland de båtburna sportfiskarna pågår det en grön våg, där folk byter ut sina fossildrivna motorer till elmotorer. Men det finns fortfarande bromsar som gör att utvecklingen inte sker fullt ut.

Transportstyrelsen har tagit fram en undersökning kring båtmotorernas miljöpåverkan, med finansiering av Havs- och vattenmyndigheten. Det konstateras att bensinmotorer står för cirka 60 procent av koldioxidutsläppen och äldre tvåtaktare står för den största andelen utsläpp av kolväten.
Totalsiffran för de svenska fritidsbåtarnas utsläpp är 177 000 ton koldioxid och 2 100 ton kolväten.

Inom vissa områden ligger ekonomiska skäl bakom trögheten i utvecklingen. Båtägare behåller nämligen sina äldre tvåtaktsmotorer för att de är mindre stöldbegärliga än nyare fyrtaktsmotorer.
– En lösning på de här problemen kostar pengar, som knappast båtägarna själva kan stå för. Genom subventioner av miljövänligare bränsle, som idag är mycket dyrare per liter än ordinarie bränsle, skulle staten kunna snabba på utvecklingen mot ett mer miljövänligt båtliv, säger Lars-Åke Redéen, chefredaktör för tidningen Båtliv, vars artikel du kan läsa här.

Kartläggningen visar också att fler båtägare skulle kunna tänka sig att tanka miljövänligt om priserna vore lägre och bränslet mer tillgängligt på framför allt sjömackar. Här hittar du hela rapporten!

Du kanske även gillar detta