Just nu:
Annons

Nyheter

2 månader sedan Sverige Anders Lundin
Hur vandrar öring och röding i fjällen? Det vill forskaren Gustav Hellström veta mer om. Foto: Anders Lundin
Här är forskaren som ska göra fjällfisket mer hållbart

Fiskejournalen säger grattis till forskaren Gustav Hellström. Med hjälp av ett stipendium ska han ta fram kunskap som kan möjliggöra ett hållbart fiske i fjällsjöar.

Gustav Hellström. Foto: SLU

Det var under tisdagen som SLU-forskaren Gustav Hellström mottog ett stipendium ur Stiftelsen Konung Carl XVI Gustafs 50-årsfond för vetenskap, teknik och miljö. I förlängningen ska stipendiet gynna både fiskarter i fjällen och de som fiskar efter dem.

”I öppna stora vattensystem är det inte ovanligt att olika områden har olika fiskeregler. I ett område kan det exempelvis vara förbjudet att som fiskare ta upp fler än någon enstaka fisk, medan i andra områden kan reglerna vara mer generösa och du kanske får ta upp all fisk du fångar förutsatt att de har nått en viss längd. Vi är intresserade att förstå hur effektiva olika fiskeregler blir i ett system där fisken har möjlighet att vandra mellan områden med olika regler”, framgår det av pressmeddelandet från SLU.

Stipendiet ska användas för att köpa in sändare för spårning av fjällröding.
– Vi märker fisken med små elektroniska sändare som skickar kodade signaler som vi kan detektera med hydrofoner under vattnet. Därefter kan vi med hög upplösning spåra fisken under flera år, säger pristagaren Gustav Hellström.

Relaterad nyhet från din region
10 timmar sedan Sverige Anders Lundin
En undersökning visar att stöldrisken gör att båtägare inte byter till modernare motorer. Foto: Steve Adams
Så mycket släpper de svenska fritidsbåtarna ut

Bland de båtburna sportfiskarna pågår det en grön våg, där folk byter ut sina fossildrivna motorer till elmotorer. Men det finns fortfarande bromsar som gör att utvecklingen inte sker fullt ut.

Transportstyrelsen har tagit fram en undersökning kring båtmotorernas miljöpåverkan, med finansiering av Havs- och vattenmyndigheten. Det konstateras att bensinmotorer står för cirka 60 procent av koldioxidutsläppen och äldre tvåtaktare står för den största andelen utsläpp av kolväten.
Totalsiffran för de svenska fritidsbåtarnas utsläpp är 177 000 ton koldioxid och 2 100 ton kolväten.

Inom vissa områden ligger ekonomiska skäl bakom trögheten i utvecklingen. Båtägare behåller nämligen sina äldre tvåtaktsmotorer för att de är mindre stöldbegärliga än nyare fyrtaktsmotorer.
– En lösning på de här problemen kostar pengar, som knappast båtägarna själva kan stå för. Genom subventioner av miljövänligare bränsle, som idag är mycket dyrare per liter än ordinarie bränsle, skulle staten kunna snabba på utvecklingen mot ett mer miljövänligt båtliv, säger Lars-Åke Redéen, chefredaktör för tidningen Båtliv, vars artikel du kan läsa här.

Kartläggningen visar också att fler båtägare skulle kunna tänka sig att tanka miljövänligt om priserna vore lägre och bränslet mer tillgängligt på framför allt sjömackar. Här hittar du hela rapporten!

Du kanske även gillar detta