Just nu:
Annons

Nyheter

2 månader sedan Sverige Anders Lundin
Mässgeneralen Torbjörn Larsson tror att Swedish Game Fair kan genomföras till våren. Foto: Privat
Nya platsen för Sveriges största utomhusmässa

Landets största utomhusmässa Swedish Game Fair kommer att bli av till våren – och dessutom på en ny plats. Det meddelar nu arrangörerna.

Anrika Swedish Game Fair på Tullgarn Slott fick liksom många andra evenemang ställas in på grund av pandemin och restriktionerna kring den. Nu ser dock arrangörerna ljuset i tunneln, eftersom de tror på betydligt bättre förutsättningar till våren.
– Regeringen har lovat att hela Sverige ska vaccineras innan sommaren. Dessutom är vi utomhus och kan jobba med en säker mötesplats, säger mässgeneralen Torbjörn Larsson till Sveriges Radio.

Den nya platsen kommer att bli Skoklosters slott i Håbo kommun, och datumet är 28–30 maj.
”Skokloster ligger mitt i Sveriges mässkluster och både Kista, det nya mässområdet Scandinavian XPO och Arlanda finns inom 30 minuter. Vi ser stor potential i området och tror att det är rätt ställe för att kunna förbättra mässan ytterligare. Här kommer vi kunna utveckla skyttet, det finns stora ytor för hundaktiviteter och vi har direkt tillgång till Mälaren”, förklarar arrangörerna på mässans hemsida.

Relaterad nyhet från din region
1 timme sedan Sverige Anders Lundin
En undersökning visar att stöldrisken gör att båtägare inte byter till modernare motorer. Foto: Steve Adams
Så mycket släpper de svenska fritidsbåtarna ut

Bland de båtburna sportfiskarna pågår det en grön våg, där folk byter ut sina fossildrivna motorer till elmotorer. Men det finns fortfarande bromsar som gör att utvecklingen inte sker fullt ut.

Transportstyrelsen har tagit fram en undersökning kring båtmotorernas miljöpåverkan, med finansiering av Havs- och vattenmyndigheten. Det konstateras att bensinmotorer står för cirka 60 procent av koldioxidutsläppen och äldre tvåtaktare står för den största andelen utsläpp av kolväten.
Totalsiffran för de svenska fritidsbåtarnas utsläpp är 177 000 ton koldioxid och 2 100 ton kolväten.

Inom vissa områden ligger ekonomiska skäl bakom trögheten i utvecklingen. Båtägare behåller nämligen sina äldre tvåtaktsmotorer för att de är mindre stöldbegärliga än nyare fyrtaktsmotorer.
– En lösning på de här problemen kostar pengar, som knappast båtägarna själva kan stå för. Genom subventioner av miljövänligare bränsle, som idag är mycket dyrare per liter än ordinarie bränsle, skulle staten kunna snabba på utvecklingen mot ett mer miljövänligt båtliv, säger Lars-Åke Redéen, chefredaktör för tidningen Båtliv, vars artikel du kan läsa här.

Kartläggningen visar också att fler båtägare skulle kunna tänka sig att tanka miljövänligt om priserna vore lägre och bränslet mer tillgängligt på framför allt sjömackar. Här hittar du hela rapporten!

Du kanske även gillar detta