De har haft en hel del problem i tävlingen tidigare. Men i helgen lossnade det för Jiggar.nu/black. " /> Här är vinnarna av St:Anna Pike Open | Fiskejournalen
Just nu:
Annons

Nyheter

4 år sedan Sverige Mathias Arnham
Här är vinnarna, högst upp till vänster Egron Nilsson, under honom Nicklas Lahti och till höger Jakob Hanc.
Här är vinnarna av St:Anna Pike Open

De har haft en hel del problem i tävlingen tidigare. Men i helgen lossnade det för Jiggar.nu/black.
– Segern betyder en hel del för oss, konstaterar Jakob Hanc.
I lördags avgjordes St:Anna Pike Open och det blev Egron Nilsson, Jakob Hanc och Nicklas Lahti i Jiggar.nu/black som tog hem segern på 445 centimeter, före Keffa på 442 centimeter och ST Pike på 426 centimeter.
– Vi var överens sedan i våras i vilket område vi skulle fiska under tävlingen. Egron hade möjlighet att reka området veckan innan och hade koll på vilken spot det var som gällde. Väl på plats var planen som alltid, olika beten i vattnet, se vad som levererar och om gäddorna är på plats och på hugget. Nicklas fick kontakt med en bra fisk kort efter att vi började fiska så det kändes som att vi var på rätt plats, förklarar Jakob Hanc.
Därefter ramlade gäddorna in, den längsta tog Egron Nilsson och den mätte 96 centimeter. Totalt blev det alltså 445 centimeter och seger i en av favorittävlingarna.

– Vi har alltid gillat St:Anna Pike Open, det är roliga fiskevatten som levererar, en stor tävling med många riktigt duktiga lag och en hel del prestige.

Anton Rosander

Relaterad nyhet från din region
7 timmar sedan Sverige Anders Lundin
En undersökning visar att stöldrisken gör att båtägare inte byter till modernare motorer. Foto: Steve Adams
Så mycket släpper de svenska fritidsbåtarna ut

Bland de båtburna sportfiskarna pågår det en grön våg, där folk byter ut sina fossildrivna motorer till elmotorer. Men det finns fortfarande bromsar som gör att utvecklingen inte sker fullt ut.

Transportstyrelsen har tagit fram en undersökning kring båtmotorernas miljöpåverkan, med finansiering av Havs- och vattenmyndigheten. Det konstateras att bensinmotorer står för cirka 60 procent av koldioxidutsläppen och äldre tvåtaktare står för den största andelen utsläpp av kolväten.
Totalsiffran för de svenska fritidsbåtarnas utsläpp är 177 000 ton koldioxid och 2 100 ton kolväten.

Inom vissa områden ligger ekonomiska skäl bakom trögheten i utvecklingen. Båtägare behåller nämligen sina äldre tvåtaktsmotorer för att de är mindre stöldbegärliga än nyare fyrtaktsmotorer.
– En lösning på de här problemen kostar pengar, som knappast båtägarna själva kan stå för. Genom subventioner av miljövänligare bränsle, som idag är mycket dyrare per liter än ordinarie bränsle, skulle staten kunna snabba på utvecklingen mot ett mer miljövänligt båtliv, säger Lars-Åke Redéen, chefredaktör för tidningen Båtliv, vars artikel du kan läsa här.

Kartläggningen visar också att fler båtägare skulle kunna tänka sig att tanka miljövänligt om priserna vore lägre och bränslet mer tillgängligt på framför allt sjömackar. Här hittar du hela rapporten!

Du kanske även gillar detta