Just nu:
Annons

Nyheter

11 år sedan Sverige Fiskejournalen
Hårdfiskat mitt i leken

Första deltävlingen i Ljusnan Pike Race inföll tyvärr mitt i gäddleken. Gäddorna hade alltså annat i huvudet och det blev svårt att lura dem till hugg.
Vädret före tävlingen var kyligt och lågtrycksbetonat, men just på tävlingsdagen sprack det upp och sommarvärmen kom.
– Detta resulterade i att de flesta teamen som fick fisk, fick det första timman. Till exempel segrarna, Carpe Diem, som fick alla sina tre gäddor den första halvtimmen. Detta tyder på att gäddorna kände för annat än att hugga på plastbeten denna dag, när värmen äntligen kom, säger Emil Domanders i tävlingsledningen.
Carpe Diem fick ihop 283 centimeter på sina tre  gäddor. Längsta gäddan, 112 centimetr, fångades av Börje Lindh i Team Mieko Lura. Endast fem av 39 startande team fick mer än en gädda och 18 team blev helt utan.
Mer info om tävlingen på www.piketanic.se.
Svenne Andersson

Ingen skönhet precis, men tävlingens längsta gädda med sina 112 centimeter, visas upp av Börje Lindh.

Ingen skönhet precis, men tävlingens längsta gädda med sina 112 centimeter, visas upp av Börje Lindh.

Relaterad nyhet från din region
21 timmar sedan Sverige Anders Lundin
SportfiskeSverige Online 2021 ska innehålla både livefiske och digital shopping om den blir av.
Freewater kastar loss mot digital sportfiskemässa

Sportfiskemässan blev som bekant inställd med anledning av pandemin – men nu planeras det i stället en digital variant i annan regi. Det är Freewater Pictures som hoppas ro i land en satsning samma datum 19–21 mars, under namnet SportfiskeSverige Online 2021.

Det är Oskar Stenberg och det övriga gänget i Freewater Pictures som vill samla branschen i digital form, nu när den fysiska mässan inte blir av. Sista spiken är inte inslagen ännu, men förhoppningsvis kan de ge grönt ljus inom kort.
– Vi har arrangerat ett flertal digitala mässor som blivit lyckade, och vi har ett koncept som vi tror kommer fungera i större skala också, berättar Oskar för Fiskejournalen.

De hoppas på ett 50-tal utställare och 30 betesbyggare, och själva basen för sändningen kommer att vara vid en marina där det finns öppet vatten, med livefiske och demonstrationer av både båtar och utrustning. Det kommer att ske under så säkra former som möjligt, och det är därmed inte öppet för allmänheten att komma just dit.
– Vi måste ha höga mål, men vi har testat oss fram med flera olika databaser och system som vi vet fungerar. Det mässor vi haft hittills har gett väldigt bra försäljning för utställarna.

Just nu raggar Freewater Pictures fler utställare och intressenter, och förhoppningen är att även Sportfiskemässan ska haka på så småningom.
–  Jag tror faktiskt att de fysiska mässorna kommer ett ha en parallell digital variant i framtiden. Det är på tiden att sportfisket digitaliseras, och jag hoppas folk känner att vi gör en bra sak för branschen, hälsar Oskar Stenberg.

Du kanske även gillar detta