Daiwa Tatula 100HS är en liten och smidig multirulle som passar bra till det moderna abborrfisket med spinnutrustning. " /> Hett just nu – fiska abborre med multirulle! | Fiskejournalen
Just nu:
Annons

Nyheter

5 år sedan Sverige Pär Lindberg
Smidig lågprofilrulle från Daiwa som passar för modernt abborrfiske.
Hett just nu – fiska abborre med multirulle!

Daiwa Tatula 100HS är en liten och smidig multirulle som passar bra till det moderna abborrfisket med spinnutrustning.

Daiwa är en av världens största tillverkare av fiskerullar och är kända för sin höga kvalitet. Tatula 100 är inget undantag som med en rad finesser imponerar trots sin moderata storlek. Rullen har ett starkt Super Metal -aluminiumstativ och andra generationens T-Wing System (linförare), UTD-broms och känslig Air Rotation-vevning. Magforce Z -kastbroms och Svept-Vev, är andra finesser. Den har 7 kullager plus ett rullager och en hög utväxling på 7,3:1. Finns även som vänstervevad och heter då Tatula 100HSL. Cirkapris: 1 999 kronor. Mer info kommer snart på Daiwas nya skandinaviska hemsida: www.daiwa-scandinavia.com

Relaterad nyhet från din region
20 timmar sedan Sverige Anders Lundin
En undersökning visar att stöldrisken gör att båtägare inte byter till modernare motorer. Foto: Steve Adams
Så mycket släpper de svenska fritidsbåtarna ut

Bland de båtburna sportfiskarna pågår det en grön våg, där folk byter ut sina fossildrivna motorer till elmotorer. Men det finns fortfarande bromsar som gör att utvecklingen inte sker fullt ut.

Transportstyrelsen har tagit fram en undersökning kring båtmotorernas miljöpåverkan, med finansiering av Havs- och vattenmyndigheten. Det konstateras att bensinmotorer står för cirka 60 procent av koldioxidutsläppen och äldre tvåtaktare står för den största andelen utsläpp av kolväten.
Totalsiffran för de svenska fritidsbåtarnas utsläpp är 177 000 ton koldioxid och 2 100 ton kolväten.

Inom vissa områden ligger ekonomiska skäl bakom trögheten i utvecklingen. Båtägare behåller nämligen sina äldre tvåtaktsmotorer för att de är mindre stöldbegärliga än nyare fyrtaktsmotorer.
– En lösning på de här problemen kostar pengar, som knappast båtägarna själva kan stå för. Genom subventioner av miljövänligare bränsle, som idag är mycket dyrare per liter än ordinarie bränsle, skulle staten kunna snabba på utvecklingen mot ett mer miljövänligt båtliv, säger Lars-Åke Redéen, chefredaktör för tidningen Båtliv, vars artikel du kan läsa här.

Kartläggningen visar också att fler båtägare skulle kunna tänka sig att tanka miljövänligt om priserna vore lägre och bränslet mer tillgängligt på framför allt sjömackar. Här hittar du hela rapporten!

Du kanske även gillar detta