Utanför Sölvesborg i Blekinge har Lundaforskare gjort världens äldsta fynd av masslagrad fermenterad fisk. " /> Historiskt rutten fisk | Fiskejournalen
Just nu:
Annons

Nyheter

5 år sedan Sverige Maria Ålander
Stora mängder fermenterad fisk återfanns av arkeologerna. Foto: SHMM arkeologerna
Historiskt rutten fisk

Utanför Sölvesborg i Blekinge har Lundaforskare gjort världens äldsta fynd av masslagrad fermenterad fisk.
Fyndet tyder på att det fanns komplexa samhällen i Norden långt tidigare än man hittills trott.
– Vi har hittat en grop där man fermenterat fisk vilket tyder på att befolkningen i Norden vid den här tiden kan ha varit bofast. Vid den här tiden, för 9 200 år sedan, har man annars inte hittat bevis för att det fanns bofast befolkning på någon annan plats än i mellanöstern, säger osteologen Adam Boethuis som gjort upptäckten.

Mängden fiskben som hittades i fermenteringsgropen var uppseendeväckande.

Eftersom man vid denna tidpunkt inte hade tillgång till salt eller kunde göra keramiska kärl har man surat fisken med hjälp av bland annat tallbark och sälfett, varpå alltsammans lagts i säl- och vildsvinsskinn som sedan grävts ned i en grop som täckts med lerig jord. En förutsättning för att kunna göra den här typen av fermentering är ett kallt klimat.
Utgrävningarna i Sölvesborg är nu avslutade. Men mängden fiskben som hittades i fermenteringsgropen var uppseendeväckande.
– Jag har räknat ut att det skulle motsvara 60 ton sötvattensfisk, säger Adam Boethius.

Relaterad nyhet från din region
1 timme sedan Sverige Anders Lundin
En undersökning visar att stöldrisken gör att båtägare inte byter till modernare motorer. Foto: Steve Adams
Så mycket släpper de svenska fritidsbåtarna ut

Bland de båtburna sportfiskarna pågår det en grön våg, där folk byter ut sina fossildrivna motorer till elmotorer. Men det finns fortfarande bromsar som gör att utvecklingen inte sker fullt ut.

Transportstyrelsen har tagit fram en undersökning kring båtmotorernas miljöpåverkan, med finansiering av Havs- och vattenmyndigheten. Det konstateras att bensinmotorer står för cirka 60 procent av koldioxidutsläppen och äldre tvåtaktare står för den största andelen utsläpp av kolväten.
Totalsiffran för de svenska fritidsbåtarnas utsläpp är 177 000 ton koldioxid och 2 100 ton kolväten.

Inom vissa områden ligger ekonomiska skäl bakom trögheten i utvecklingen. Båtägare behåller nämligen sina äldre tvåtaktsmotorer för att de är mindre stöldbegärliga än nyare fyrtaktsmotorer.
– En lösning på de här problemen kostar pengar, som knappast båtägarna själva kan stå för. Genom subventioner av miljövänligare bränsle, som idag är mycket dyrare per liter än ordinarie bränsle, skulle staten kunna snabba på utvecklingen mot ett mer miljövänligt båtliv, säger Lars-Åke Redéen, chefredaktör för tidningen Båtliv, vars artikel du kan läsa här.

Kartläggningen visar också att fler båtägare skulle kunna tänka sig att tanka miljövänligt om priserna vore lägre och bränslet mer tillgängligt på framför allt sjömackar. Här hittar du hela rapporten!

Du kanske även gillar detta