Jordbruksverket släpper ny information om utvecklingen av fritidsfiske och fisketurism. Informationen blir offentlig på Sportfiskemässan i Stockholm på fredag 18 mars. " /> Jordbruksverkets nya rapport om fritidsfiske och fisketurism | Fiskejournalen
Just nu:
Annons

Nyheter

5 år sedan Sverige Maria Ålander
Jordbruksverkets nya rapport om fritidsfiske och fisketurism

Jordbruksverket släpper ny information om utvecklingen av fritidsfiske och fisketurism. Informationen blir offentlig på Sportfiskemässan i Stockholm på fredag 18 mars.
Årets rapport fokuserar på arbetet mot målen att öka kunskapen om själva utövandet och hur det påverkar våra fiskbestånd, men även om näringens samhällsekonomiska värde och betydelse för landsbygdsutveckling. I rapporten redovisas en rad goda exempel på kunskapshöjande åtgärder som genomförts av myndigheter, intresseorganisationer och fiskemedia. Det konstateras även att kunskapsläget idag är bättre än någonsin tidigare, men att det krävs fortsatt arbete för att förbättra kunskapen ytterligare.

Träffa Jordbruksverkets generaldirektör i montern på fredag.

Jordbruksverkets generaldirektör Leif Denneberg kommer att dela ut rapporten till de organisationer som har bidragit under framtagandet. Utdelningen sker i monter A05:42 fredagen den 18:e mars klockan 14.30. Jordbruksverket har montern tillsammans med Kustbevakningen, Havs- och vattenmyndigheten, Länsstyrelsen och Sveriges lantbruksuniversitet SLU.
Rapporten kommer också att göras tillgänglig på Jordbruksverkets webbplats. Detta är den andra årsrapporten om fritidsfiskets och fisketurismens utveckling i en planerad serie som sträcker sig mellan åren 2014-2020.

 

Relaterad nyhet från din region
14 timmar sedan Sverige Anders Lundin
En undersökning visar att stöldrisken gör att båtägare inte byter till modernare motorer. Foto: Steve Adams
Så mycket släpper de svenska fritidsbåtarna ut

Bland de båtburna sportfiskarna pågår det en grön våg, där folk byter ut sina fossildrivna motorer till elmotorer. Men det finns fortfarande bromsar som gör att utvecklingen inte sker fullt ut.

Transportstyrelsen har tagit fram en undersökning kring båtmotorernas miljöpåverkan, med finansiering av Havs- och vattenmyndigheten. Det konstateras att bensinmotorer står för cirka 60 procent av koldioxidutsläppen och äldre tvåtaktare står för den största andelen utsläpp av kolväten.
Totalsiffran för de svenska fritidsbåtarnas utsläpp är 177 000 ton koldioxid och 2 100 ton kolväten.

Inom vissa områden ligger ekonomiska skäl bakom trögheten i utvecklingen. Båtägare behåller nämligen sina äldre tvåtaktsmotorer för att de är mindre stöldbegärliga än nyare fyrtaktsmotorer.
– En lösning på de här problemen kostar pengar, som knappast båtägarna själva kan stå för. Genom subventioner av miljövänligare bränsle, som idag är mycket dyrare per liter än ordinarie bränsle, skulle staten kunna snabba på utvecklingen mot ett mer miljövänligt båtliv, säger Lars-Åke Redéen, chefredaktör för tidningen Båtliv, vars artikel du kan läsa här.

Kartläggningen visar också att fler båtägare skulle kunna tänka sig att tanka miljövänligt om priserna vore lägre och bränslet mer tillgängligt på framför allt sjömackar. Här hittar du hela rapporten!

Du kanske även gillar detta