Inom kort är det läge att riva ner julpyntet och slänga ut julgranen, men var ska man göra av granen? Ett tips är att återanvända den och anlägga risvasar och på så vis förbättra uppväxtmiljön för fisk som exempelvis abborre och gös. " /> Kasta din julgran i sjön | Fiskejournalen
Just nu:
Annons

Nyheter

5 år sedan Sverige Anders Holm
Din julgran kan bli nyttig för fiskmiljön. Illustration: Ingvar Ohlsson
Kasta din julgran i sjön

Inom kort är det läge att riva ner julpyntet och slänga ut julgranen, men var ska man göra av granen? Ett tips är att återanvända den och anlägga risvasar och på så vis förbättra uppväxtmiljön för fisk som exempelvis abborre och gös.

I inslaget nedan från SVT berättar fiskevårdaren John Kärki samt Tom Arnbom från Världsnaturfonden om vitsen med att lägga julgranar i vattnet och vad du bör tänka på.

Relaterad nyhet från din region
16 timmar sedan Sverige Anders Lundin
En undersökning visar att stöldrisken gör att båtägare inte byter till modernare motorer. Foto: Steve Adams
Så mycket släpper de svenska fritidsbåtarna ut

Bland de båtburna sportfiskarna pågår det en grön våg, där folk byter ut sina fossildrivna motorer till elmotorer. Men det finns fortfarande bromsar som gör att utvecklingen inte sker fullt ut.

Transportstyrelsen har tagit fram en undersökning kring båtmotorernas miljöpåverkan, med finansiering av Havs- och vattenmyndigheten. Det konstateras att bensinmotorer står för cirka 60 procent av koldioxidutsläppen och äldre tvåtaktare står för den största andelen utsläpp av kolväten.
Totalsiffran för de svenska fritidsbåtarnas utsläpp är 177 000 ton koldioxid och 2 100 ton kolväten.

Inom vissa områden ligger ekonomiska skäl bakom trögheten i utvecklingen. Båtägare behåller nämligen sina äldre tvåtaktsmotorer för att de är mindre stöldbegärliga än nyare fyrtaktsmotorer.
– En lösning på de här problemen kostar pengar, som knappast båtägarna själva kan stå för. Genom subventioner av miljövänligare bränsle, som idag är mycket dyrare per liter än ordinarie bränsle, skulle staten kunna snabba på utvecklingen mot ett mer miljövänligt båtliv, säger Lars-Åke Redéen, chefredaktör för tidningen Båtliv, vars artikel du kan läsa här.

Kartläggningen visar också att fler båtägare skulle kunna tänka sig att tanka miljövänligt om priserna vore lägre och bränslet mer tillgängligt på framför allt sjömackar. Här hittar du hela rapporten!

Du kanske även gillar detta