Swedish Trolling Masters drar norrut – närmare bestämt till Jämtland och Storsjön. Nu står det nämligen klart att Storsjötrollingen återigen får SM-status 2020. " /> Klart att Storsjötrollingen i Jämtland får SM-status | Fiskejournalen
Just nu:
Annons

Nyheter

2 år sedan Sverige Anders Lundin
Inger Danielsson (sambo med Mats Erik "Ogge" Oginder) visar upp en äkta Storsjööring.
Klart att Storsjötrollingen i Jämtland får SM-status

Swedish Trolling Masters drar norrut – närmare bestämt till Jämtland och Storsjön. Nu står det nämligen klart att Storsjötrollingen återigen får SM-status 2020.

”Ogge” välkomnar SM-trollarna till Storsjön.

Redan innan den pågående SM-serien i Trolling, Swedish Trolling Masters 2019 är avgjord så presenteras Swedish Trolling Masters 2020. Och där dyker det upp en nyhet som säkert får många norrländska trollare att jubla.

Tävlingsledningen har haft ambitionen att utöka SM-serien med mer tävlingsvatten utanför Vänern och Vättern, och då blickade man helt enkelt norrut. Storsjötrollingen är en etablerad trollingtävling som lockar många team från norra Sverige men även flera team från södra Sverige. Storsjötrollingen arrangeras 4-6 juli i Hallen (Åre kommun) vid Storsjöns västra kant och de fiskar som räknas är öring, röding, kanadaröding och rödinghybrider.

– Det här är bra. Vi har haft SM-deltävling här förut, och jag hoppas att det kommer några nya team som får se vilken fantastisk fin sjö Storsjön är, säger Östersunds trollingprofil Mats Erik ”Ogge” Oginder.

Den pågående SM-serien är långt ifrån avgjord inför den fjärde och sista deltävlingen som avgörs 12–14 april i samband med Kinnekulleträffen i Vänern.

Läs om mer fiske i Jämtland:

3 heta tips för dig som jagar vägnära rödingar

 

 

 

Relaterad nyhet från din region
20 timmar sedan Sverige Anders Lundin
En undersökning visar att stöldrisken gör att båtägare inte byter till modernare motorer. Foto: Steve Adams
Så mycket släpper de svenska fritidsbåtarna ut

Bland de båtburna sportfiskarna pågår det en grön våg, där folk byter ut sina fossildrivna motorer till elmotorer. Men det finns fortfarande bromsar som gör att utvecklingen inte sker fullt ut.

Transportstyrelsen har tagit fram en undersökning kring båtmotorernas miljöpåverkan, med finansiering av Havs- och vattenmyndigheten. Det konstateras att bensinmotorer står för cirka 60 procent av koldioxidutsläppen och äldre tvåtaktare står för den största andelen utsläpp av kolväten.
Totalsiffran för de svenska fritidsbåtarnas utsläpp är 177 000 ton koldioxid och 2 100 ton kolväten.

Inom vissa områden ligger ekonomiska skäl bakom trögheten i utvecklingen. Båtägare behåller nämligen sina äldre tvåtaktsmotorer för att de är mindre stöldbegärliga än nyare fyrtaktsmotorer.
– En lösning på de här problemen kostar pengar, som knappast båtägarna själva kan stå för. Genom subventioner av miljövänligare bränsle, som idag är mycket dyrare per liter än ordinarie bränsle, skulle staten kunna snabba på utvecklingen mot ett mer miljövänligt båtliv, säger Lars-Åke Redéen, chefredaktör för tidningen Båtliv, vars artikel du kan läsa här.

Kartläggningen visar också att fler båtägare skulle kunna tänka sig att tanka miljövänligt om priserna vore lägre och bränslet mer tillgängligt på framför allt sjömackar. Här hittar du hela rapporten!

Du kanske även gillar detta