Just nu:
Annons

Nyheter

6 månader sedan Sverige Anders Lundin
Jodå – det blir fiske efter havsöring även i september, åtminstone i delar av Umeälven. Foto: Michael Paszkowski
Klart med förlängd fiskesäsong efter odlad havsöring

Många har fortfarande ett fiskesug efter den märkliga sommaren med reseförbud och andra restriktioner. De flesta strömmande vatten stänger i september i samband med öringlek, men i Umeälven kommer säsongen att förlängas.

Det är Länsstyrelsen i Västerbotten som meddelar att de beviljat dispens för att gynna fritidsfisket i Umeälven, och det handlar om sträckan mellan Sörforsbron och kraftledningen ovan Baggböleforsen. Det är dock inte fritt fram att fånga vild öring, utan det är fisket efter odlad havsöring som dispensen gäller. 

Det enklaste sättet att skilja en odlad och vild öring åt är att titta på fettfenan, eftersom den klippts bort på odlad fisk. För att minimera skador på fisk som ska återutsättas ska fisket ske med en hullingslös krok, upplyser Länsstyrelsen om. Fisket kommer att vara tillåtet hela september, och endast dagskort kommer att finnas tillgängliga.

Relaterad nyhet från din region
16 timmar sedan Sverige Anders Lundin
En undersökning visar att stöldrisken gör att båtägare inte byter till modernare motorer. Foto: Steve Adams
Så mycket släpper de svenska fritidsbåtarna ut

Bland de båtburna sportfiskarna pågår det en grön våg, där folk byter ut sina fossildrivna motorer till elmotorer. Men det finns fortfarande bromsar som gör att utvecklingen inte sker fullt ut.

Transportstyrelsen har tagit fram en undersökning kring båtmotorernas miljöpåverkan, med finansiering av Havs- och vattenmyndigheten. Det konstateras att bensinmotorer står för cirka 60 procent av koldioxidutsläppen och äldre tvåtaktare står för den största andelen utsläpp av kolväten.
Totalsiffran för de svenska fritidsbåtarnas utsläpp är 177 000 ton koldioxid och 2 100 ton kolväten.

Inom vissa områden ligger ekonomiska skäl bakom trögheten i utvecklingen. Båtägare behåller nämligen sina äldre tvåtaktsmotorer för att de är mindre stöldbegärliga än nyare fyrtaktsmotorer.
– En lösning på de här problemen kostar pengar, som knappast båtägarna själva kan stå för. Genom subventioner av miljövänligare bränsle, som idag är mycket dyrare per liter än ordinarie bränsle, skulle staten kunna snabba på utvecklingen mot ett mer miljövänligt båtliv, säger Lars-Åke Redéen, chefredaktör för tidningen Båtliv, vars artikel du kan läsa här.

Kartläggningen visar också att fler båtägare skulle kunna tänka sig att tanka miljövänligt om priserna vore lägre och bränslet mer tillgängligt på framför allt sjömackar. Här hittar du hela rapporten!

Du kanske även gillar detta