Det blir en allt större politisk medvetenhet kring problemen med överfiske och plastavfall. Nu är det klart med en ny lagstiftning som ska stoppa överfisket i Medelhavet. " /> Klart med lag mot överfiske – kan bli vägledande | Fiskejournalen
Just nu:
Annons

Nyheter

2 år sedan Sverige Anders Lundin
Ett isländskt företag ska ha mutat sig till fiskekvoter. Foto: Greenpeace
Klart med lag mot överfiske – kan bli vägledande

Det blir en allt större politisk medvetenhet kring problemen med överfiske och plastavfall. Nu är det klart med en ny lagstiftning som ska stoppa överfisket i Medelhavet.

Det är EU och alla 23 länder runt Medelhavet nu kommit överens om åtgärder för Medelhavet, som står under enorm press från just plastavfall och överfiske. Förhoppningen är att detta kan bli vägledande för fler havsområden.

– Det går att stoppa överfisket i Medelhavet. Men det kräver en ökad öppenhet i beslutsfattandet, och en begränsning av den mäktiga fiskelobbyns inflytande över besluten. Fiskeministrarna i EU:s ministerråd bär också ett stort ansvar att sätta fiskekvoterna på hållbara nivåer, säger Linnéa Engström MP) som varit förhandlare för EU-parlamentets del för nya regler om förvaltning av fiske i Medelhavet.

Det är organisationen ”Allmänna kommissionen för fiske i Medelhavet (AKFM) som sätter upp ramar för förvaltningen av fiskebestånd i det här området, och nu ska de åtgärder som man kommit överens också införas i EU-lagstiftningen, enligt ett pressmeddelande från Miljöpartiet.

Läs om problemen med försurning:

Fjällfisk hotas av försurning – här märks det nya skador

 

Relaterad nyhet från din region
8 timmar sedan Sverige Anders Lundin
En undersökning visar att stöldrisken gör att båtägare inte byter till modernare motorer. Foto: Steve Adams
Så mycket släpper de svenska fritidsbåtarna ut

Bland de båtburna sportfiskarna pågår det en grön våg, där folk byter ut sina fossildrivna motorer till elmotorer. Men det finns fortfarande bromsar som gör att utvecklingen inte sker fullt ut.

Transportstyrelsen har tagit fram en undersökning kring båtmotorernas miljöpåverkan, med finansiering av Havs- och vattenmyndigheten. Det konstateras att bensinmotorer står för cirka 60 procent av koldioxidutsläppen och äldre tvåtaktare står för den största andelen utsläpp av kolväten.
Totalsiffran för de svenska fritidsbåtarnas utsläpp är 177 000 ton koldioxid och 2 100 ton kolväten.

Inom vissa områden ligger ekonomiska skäl bakom trögheten i utvecklingen. Båtägare behåller nämligen sina äldre tvåtaktsmotorer för att de är mindre stöldbegärliga än nyare fyrtaktsmotorer.
– En lösning på de här problemen kostar pengar, som knappast båtägarna själva kan stå för. Genom subventioner av miljövänligare bränsle, som idag är mycket dyrare per liter än ordinarie bränsle, skulle staten kunna snabba på utvecklingen mot ett mer miljövänligt båtliv, säger Lars-Åke Redéen, chefredaktör för tidningen Båtliv, vars artikel du kan läsa här.

Kartläggningen visar också att fler båtägare skulle kunna tänka sig att tanka miljövänligt om priserna vore lägre och bränslet mer tillgängligt på framför allt sjömackar. Här hittar du hela rapporten!

Du kanske även gillar detta