Det är 100 år sedan Sverige införde allmän rösträtt för kvinnor. En nyhet i mindre skala, men ändå en välkommen sådan, är att det ska arrangeras flugfiske-VM även för kvinnor. " /> Klartecken: Kvinnor får en egen klass på flugfiske-VM             | Fiskejournalen
Just nu:
Annons

Nyheter

1 år sedan Sverige Anders Lundin
Sivan Jansson blir kapten för det svenska landslaget i VM, och nu söker hon sponsorer och deltagare. Foto: Anders Lundin
Klartecken: Kvinnor får en egen klass på flugfiske-VM            

Det är 100 år sedan Sverige införde allmän rösträtt för kvinnor. En nyhet i mindre skala, men ändå en välkommen sådan, är att det ska arrangeras flugfiske-VM även för kvinnor.

Det hela kommer att äga rum mellan 6–12 juli, i norska Stor-Elvdal och Rendalen, och det är Norska flugfiskeförbundet som bjuder in till tävlingarna i samband med EM nästa sommar. Tävlingsfisket kommer bland annat ske i älvarna Atna, Rena och Glomma.

Sivan Jansson, ordförande i fiskeklubben Fjällorna, jublar över beskedet.

– Det är helt fantastiskt att det blir en damklass på VM, vilket inte funnits så länge jag varit med i alla fall. Kvinnor har visserligen fått tävla i samma klass som män, men det blir inte alltid rättvist med tanke på att män oftare har längre räckvidd och är starkare, vilket de gynnas av i exempelvis vadning.

Kommer du själv att vara på plats när VM-medaljerna ska fördelas?

– Jag har inte fått frågan om jag vill vara kapten eller så. Men det finns så många duktiga flugfiskande kvinnor i Sverige, så jag hoppas verkligen att vi får ihop ett lag, med tanke på att det är så nära, säger Sivan Jansson.

Det är Sportfiskarna som tar ut ett eventuellt lag till VM, och Fiskejournalen återkommer om det blir klart med en svensk trupp.

Missa inte att läsa om kvinnan som är världens bästa kastare:

https://www.fiskejournalen.se/15-aring-bast-i-varlden-kommer-till-vm-i-sverige/

 

Relaterad nyhet från din region
7 timmar sedan Sverige Anders Lundin
En undersökning visar att stöldrisken gör att båtägare inte byter till modernare motorer. Foto: Steve Adams
Så mycket släpper de svenska fritidsbåtarna ut

Bland de båtburna sportfiskarna pågår det en grön våg, där folk byter ut sina fossildrivna motorer till elmotorer. Men det finns fortfarande bromsar som gör att utvecklingen inte sker fullt ut.

Transportstyrelsen har tagit fram en undersökning kring båtmotorernas miljöpåverkan, med finansiering av Havs- och vattenmyndigheten. Det konstateras att bensinmotorer står för cirka 60 procent av koldioxidutsläppen och äldre tvåtaktare står för den största andelen utsläpp av kolväten.
Totalsiffran för de svenska fritidsbåtarnas utsläpp är 177 000 ton koldioxid och 2 100 ton kolväten.

Inom vissa områden ligger ekonomiska skäl bakom trögheten i utvecklingen. Båtägare behåller nämligen sina äldre tvåtaktsmotorer för att de är mindre stöldbegärliga än nyare fyrtaktsmotorer.
– En lösning på de här problemen kostar pengar, som knappast båtägarna själva kan stå för. Genom subventioner av miljövänligare bränsle, som idag är mycket dyrare per liter än ordinarie bränsle, skulle staten kunna snabba på utvecklingen mot ett mer miljövänligt båtliv, säger Lars-Åke Redéen, chefredaktör för tidningen Båtliv, vars artikel du kan läsa här.

Kartläggningen visar också att fler båtägare skulle kunna tänka sig att tanka miljövänligt om priserna vore lägre och bränslet mer tillgängligt på framför allt sjömackar. Här hittar du hela rapporten!

Du kanske även gillar detta