Åtta tunga kommunpolitiker i nordvästra Skåne vill ha bort kraftverken som blockerar vägen för laxfisk och ål i Rönne å. I en debattartikel i Helsingborgs Dagblad räknar de upp en rad argument för att riva kraftverken. " /> Kommunpolitiker vill riva kraftverk | Fiskejournalen
Just nu:
Annons

Nyheter

5 år sedan Sverige Fiskejournalen
Laxen trivs i den outbyggda Råneälven.
Kommunpolitiker vill riva kraftverk

Åtta tunga kommunpolitiker i nordvästra Skåne vill ha bort kraftverken som blockerar vägen för laxfisk och ål i Rönne å. I en debattartikel i Helsingborgs Dagblad räknar de upp en rad argument för att riva kraftverken.

Rönne å rinner från Ringsjön i centrala Skåne och har sitt utlopp i Skälderviken i nordväst. Ån har en egen, genetiskt intakt, stam av Atlantlax. Dessutom vandrar havsöring och ål upp i ån. Men bara till Klippan där tre små kraftverk spärrar vägen.
Enbart omsorgen om ålen är ett tungt skäl för att riva de tre kraftverken menar politikerna. Men dessutom skulle en utrivning medföra stora positiva effekter för sportfiske och naturturism. De tre små kraftverken, som inte producerar mer el än två moderna vindkraftverk, hindrar laxfisken från att nå merparten av de lek- och uppväxtplatser som ligger uppströms Klippan. Tillgängliga lekplatser skulle tiodubblas om kraftverken försvinner.

”Någon bättre miljösatsning än de några tiotals miljoner kraftverksrivningarna skulle kosta går nog inte att hitta i Sverige. Att vårt förslag inte är en utopi finns det flera exempel på. I Mörrumsån och Ätran har gamla kraftverk rivits. Orsaken var densamma som vi kommit fram till: små kraftverk som gör stor skada ska bort”, skriver politikerna i debattartikeln som du kan läsa här.
Artikeln är undertecknad av åtta ledande politiker i de berörda kommunerna, Ängelholm och Klippan, bland andra en riksdagsman och de båda kommunstyrelseordförandena i Ängelholm och Klippan.

Relaterad nyhet från din region
19 timmar sedan Sverige Anders Lundin
En undersökning visar att stöldrisken gör att båtägare inte byter till modernare motorer. Foto: Steve Adams
Så mycket släpper de svenska fritidsbåtarna ut

Bland de båtburna sportfiskarna pågår det en grön våg, där folk byter ut sina fossildrivna motorer till elmotorer. Men det finns fortfarande bromsar som gör att utvecklingen inte sker fullt ut.

Transportstyrelsen har tagit fram en undersökning kring båtmotorernas miljöpåverkan, med finansiering av Havs- och vattenmyndigheten. Det konstateras att bensinmotorer står för cirka 60 procent av koldioxidutsläppen och äldre tvåtaktare står för den största andelen utsläpp av kolväten.
Totalsiffran för de svenska fritidsbåtarnas utsläpp är 177 000 ton koldioxid och 2 100 ton kolväten.

Inom vissa områden ligger ekonomiska skäl bakom trögheten i utvecklingen. Båtägare behåller nämligen sina äldre tvåtaktsmotorer för att de är mindre stöldbegärliga än nyare fyrtaktsmotorer.
– En lösning på de här problemen kostar pengar, som knappast båtägarna själva kan stå för. Genom subventioner av miljövänligare bränsle, som idag är mycket dyrare per liter än ordinarie bränsle, skulle staten kunna snabba på utvecklingen mot ett mer miljövänligt båtliv, säger Lars-Åke Redéen, chefredaktör för tidningen Båtliv, vars artikel du kan läsa här.

Kartläggningen visar också att fler båtägare skulle kunna tänka sig att tanka miljövänligt om priserna vore lägre och bränslet mer tillgängligt på framför allt sjömackar. Här hittar du hela rapporten!

Du kanske även gillar detta