Precis när Fiskejournalen tänkte skicka ut en efterlysning om stora gäddor så gungade det till i mailen. Kristoffer Moberg rapporterar in en av årets största gäddor från Västergötland – 15,50 kilo tung och hela 132 centimeter lång. " /> Kristoffers kalasfisk – höstgädda på 15,5 kilo! | Fiskejournalen
Just nu:
Annons

Nyheter

1 år sedan Sverige Anders Lundin
Kristoffer Moberg, TKR Fishing Team, med en av årets största svenska gäddor. Foto: Privat
Kristoffers kalasfisk – höstgädda på 15,5 kilo!

Precis när Fiskejournalen tänkte skicka ut en efterlysning om stora gäddor så gungade det till i mailen. Kristoffer Moberg rapporterar in en av årets största gäddor från Västergötland – 15,50 kilo tung och hela 132 centimeter lång.

Gäddan rätade både ut beteslåset och några av krokarna. Foto: Privat

Vi har sannerligen inte varit bortskämda under 2019 med inrapporterade gäddor över 13 kilo. Men säsongen är ju inte över – åtminstone inte för de riktiga entusiasterna. Att Kristoffer skulle bärga sitt livs hittills största gädda i söndags var dock inget han vågade drömma om. Hela fisketuren började lite kaosartat med dåligt väder och noll fisk, och det var skeptiska tankar när han och kamraten avbröt fisket för lunch.

– Vi åkte in vid lunch och klev av båten en stund och diskuterade lite hur vi skulle lägga upp resten av dagen. Vi fortsatte med trolling, och då plötsligt så hände det som vi satt och drömde om, berättar Kristoffer för Fiskejournalen.

Det som hände var att det högg i högra spöt längst bak i båten, och han kände direkt att det var en av sjöns bättre fiskar som slukat betet på ungefär 20 meters djup.

– Den kunde drillas in fint och håvas varsamt, och sedan när vi kollade på varandra så vrålade vi och skrek av glädje. Fisken vägdes och mättes och sedan skickades den vidare ner i djupet, säger en glad Kristoffer som är medlem i TKR Fishing Team.

Som sagt – en fantastisk gädda på hela 15,50 kilo och 132 centimeter, som rätade ut några av krokarna på betet, en 17-centimeters Zalt. Fångstplatsen vill Kristoffer av förståeliga skäl inte avslöja i detalj, men han bjuder på informationen att det handlar om en sjö inom Alingsås kommun.

Frågan är nu om någon hinner bräcka det på svensk mark innan klockan slår 2020?

Grattis Kristoffer, säger vi på Fiskejournalen!

Läs även om isfisket efter gädda som redan börjat i norr:

https://www.fiskejournalen.se/se-klippet-pa-vinterns-forsta-10-plussare/

Relaterad nyhet från din region
17 timmar sedan Sverige Anders Lundin
En undersökning visar att stöldrisken gör att båtägare inte byter till modernare motorer. Foto: Steve Adams
Så mycket släpper de svenska fritidsbåtarna ut

Bland de båtburna sportfiskarna pågår det en grön våg, där folk byter ut sina fossildrivna motorer till elmotorer. Men det finns fortfarande bromsar som gör att utvecklingen inte sker fullt ut.

Transportstyrelsen har tagit fram en undersökning kring båtmotorernas miljöpåverkan, med finansiering av Havs- och vattenmyndigheten. Det konstateras att bensinmotorer står för cirka 60 procent av koldioxidutsläppen och äldre tvåtaktare står för den största andelen utsläpp av kolväten.
Totalsiffran för de svenska fritidsbåtarnas utsläpp är 177 000 ton koldioxid och 2 100 ton kolväten.

Inom vissa områden ligger ekonomiska skäl bakom trögheten i utvecklingen. Båtägare behåller nämligen sina äldre tvåtaktsmotorer för att de är mindre stöldbegärliga än nyare fyrtaktsmotorer.
– En lösning på de här problemen kostar pengar, som knappast båtägarna själva kan stå för. Genom subventioner av miljövänligare bränsle, som idag är mycket dyrare per liter än ordinarie bränsle, skulle staten kunna snabba på utvecklingen mot ett mer miljövänligt båtliv, säger Lars-Åke Redéen, chefredaktör för tidningen Båtliv, vars artikel du kan läsa här.

Kartläggningen visar också att fler båtägare skulle kunna tänka sig att tanka miljövänligt om priserna vore lägre och bränslet mer tillgängligt på framför allt sjömackar. Här hittar du hela rapporten!

Du kanske även gillar detta