Bait Build är en onlinetävling för alla er som har betesbyggande som hobby. Det är gruppen Svenska Betesbyggare som dragit igång tävlingen och syftet är att skapa engagemang och att hjälpa varandra framåt. " /> Kul tävling för betesbyggare | Fiskejournalen
Just nu:
Annons

Nyheter

5 år sedan Sverige Maria Ålander
Kul tävling för betesbyggare

Bait Build är en onlinetävling för alla er som har betesbyggande som hobby. Det är gruppen Svenska Betesbyggare som dragit igång tävlingen och syftet är att skapa engagemang och att hjälpa varandra framåt.
Från och med 16 februari till och med den 29 februari får alla som vill ladda upp sina betesbilder och delta i tävlingen. Man kan tävla i tre klasser, Softbaits, Hardbaits och övriga Spinnbeten. Juryn bedömer sedan betena utifrån kriterier som innovation, betets gång och betes finish.

På Sportfiskemässan kommer juryn visa de beten som vunnit och berätta om vad man ska tänka på som betesbyggare.

Tanken är att man under tävlingens gång också ska kommentera och ge både beröm och konstruktiv kritik till de andra hobbybyggarna som har laddat upp sina alster. På detta sätt lär man sig av varandra, oavsett vilket stadium man befinner sig i som betesbyggare.

På Sportfiskemässan i Stockholm 20 mars, kommer en namnkunnig jury att berätta om de beten som vunnit och om vad man ska tänka på som betesbyggare överlag.
Tag chansen att vara med! Det enda som krävs för att delta, är att ditt bete är nytt för hösten/vintern och att det inte säljs eller ska säljas i butik.
Läs mer om tävlingen Bait Build 2015/2016.

Relaterad nyhet från din region
13 timmar sedan Sverige Anders Lundin
En undersökning visar att stöldrisken gör att båtägare inte byter till modernare motorer. Foto: Steve Adams
Så mycket släpper de svenska fritidsbåtarna ut

Bland de båtburna sportfiskarna pågår det en grön våg, där folk byter ut sina fossildrivna motorer till elmotorer. Men det finns fortfarande bromsar som gör att utvecklingen inte sker fullt ut.

Transportstyrelsen har tagit fram en undersökning kring båtmotorernas miljöpåverkan, med finansiering av Havs- och vattenmyndigheten. Det konstateras att bensinmotorer står för cirka 60 procent av koldioxidutsläppen och äldre tvåtaktare står för den största andelen utsläpp av kolväten.
Totalsiffran för de svenska fritidsbåtarnas utsläpp är 177 000 ton koldioxid och 2 100 ton kolväten.

Inom vissa områden ligger ekonomiska skäl bakom trögheten i utvecklingen. Båtägare behåller nämligen sina äldre tvåtaktsmotorer för att de är mindre stöldbegärliga än nyare fyrtaktsmotorer.
– En lösning på de här problemen kostar pengar, som knappast båtägarna själva kan stå för. Genom subventioner av miljövänligare bränsle, som idag är mycket dyrare per liter än ordinarie bränsle, skulle staten kunna snabba på utvecklingen mot ett mer miljövänligt båtliv, säger Lars-Åke Redéen, chefredaktör för tidningen Båtliv, vars artikel du kan läsa här.

Kartläggningen visar också att fler båtägare skulle kunna tänka sig att tanka miljövänligt om priserna vore lägre och bränslet mer tillgängligt på framför allt sjömackar. Här hittar du hela rapporten!

Du kanske även gillar detta