Just nu:
Annons

Nyheter

9 år sedan Sverige Morgan Fihn
Kungsfenan 2011 utsedd

Keith Sainsbury och Tony Smith från Australien kan glädjas åt utmärkelsen Kungsfenan -Hållbart fiske.

Två fiskeriforskare som förenklar för konsumenterna att göra medvetna val och en baskisk stjärnkock i fjärde generationen. De är årets pristagare av Kungsfenan The Swedish Seafood Award.
Pristagarna tillkännagavs i dag i Stockholm i anslutning till ett seminarium om hållbart fiske. Närvarande var EU:s fiskerikommissionär Maria Damanaki och de tre fiskeriministrarna i Danmark, Norge och Sverige – Mette Gjerskov, Lisbeth Berg-Hansen och Eskil Erlandsson.
Kungsfenan i Hållbart fiske tilldelas Keith J Sainsbury och Tony Smith, Australien.
– De har bidragit till att få infört ett ekosystemperspektiv på fiskeriförvaltningen, bättre tillgång på forskningsdata om havets resurser, större förståelse för marina eko-system, bättre politiska styrverktyg och ett folkligt intresse för hållbart fiske, säger Poul Degnbol, jurymedlem i Kungsfenan.

Prissumman på sammanlagt 430 000 kronor delas ut under prisceremonin som kommer att äga rum vid European Maritime Days, ett EU-evenemang som nästa år arrangeras i Göteborg den 20-22 maj.
Här kan du läsa mer om havsmiljö.
Morgan Fihn

Relaterad nyhet från din region
21 timmar sedan Sverige Anders Lundin
SportfiskeSverige Online 2021 ska innehålla både livefiske och digital shopping om den blir av.
Freewater kastar loss mot digital sportfiskemässa

Sportfiskemässan blev som bekant inställd med anledning av pandemin – men nu planeras det i stället en digital variant i annan regi. Det är Freewater Pictures som hoppas ro i land en satsning samma datum 19–21 mars, under namnet SportfiskeSverige Online 2021.

Det är Oskar Stenberg och det övriga gänget i Freewater Pictures som vill samla branschen i digital form, nu när den fysiska mässan inte blir av. Sista spiken är inte inslagen ännu, men förhoppningsvis kan de ge grönt ljus inom kort.
– Vi har arrangerat ett flertal digitala mässor som blivit lyckade, och vi har ett koncept som vi tror kommer fungera i större skala också, berättar Oskar för Fiskejournalen.

De hoppas på ett 50-tal utställare och 30 betesbyggare, och själva basen för sändningen kommer att vara vid en marina där det finns öppet vatten, med livefiske och demonstrationer av både båtar och utrustning. Det kommer att ske under så säkra former som möjligt, och det är därmed inte öppet för allmänheten att komma just dit.
– Vi måste ha höga mål, men vi har testat oss fram med flera olika databaser och system som vi vet fungerar. Det mässor vi haft hittills har gett väldigt bra försäljning för utställarna.

Just nu raggar Freewater Pictures fler utställare och intressenter, och förhoppningen är att även Sportfiskemässan ska haka på så småningom.
–  Jag tror faktiskt att de fysiska mässorna kommer ett ha en parallell digital variant i framtiden. Det är på tiden att sportfisket digitaliseras, och jag hoppas folk känner att vi gör en bra sak för branschen, hälsar Oskar Stenberg.

Du kanske även gillar detta