Just nu:
Annons

Nyheter

1 månad sedan Sverige Anders Lundin
Kanske blir det läge för att lura upp en abborre på isen i helgen? Foto: Anders Lundin
Kylan här – plocka fram spöna och ta det kallt!

Pimpelentusiasterna i södra Sverige har haft några tunga vintrar eftersom det knappt funnits isar att utöva sin favoritsysselsättning på. Nu är det äntligen läge för isar – men glöm inte att ta det kallt och tänka på säkerheten.

I norraste delarna av landet har det varit runt 40 minusgrader de senaste dagarna, och i mellersta Norrland har det ramlat ned mellan 50–80 centimeter snö. På många håll är dock isarna svaga, bland annat på grund av snöns isolerande effekt.
Nu kan det även bli efterlängtad is på fiskevatten i södra landet. Sportfiskarna går nu ut med en uppmuntran till folk att ta chansen till isfiske, men också en uppmaning om att ta det extra försiktigt för att undvika olyckor.

Här är deras råd:

Generellt för hela landet gäller att mindre sjöar i regel har bättre is än stora sjöar. Undvik vatten där det är strömt, där är isen alltid sämre. Viktig säkerhetsutrustning är: isdubbar, ispik, kastlina och gärna flytplagg, till exempel en flytoverall. Följer man även dessa enkla råd kan man isfiska tryggt och undvika olyckor.

 

Tänk på att:
Ta med minst en fiskekompis. Då man kan hjälpas åt vid en olycka.
Ta på isdubbar och flytplagg innan ni går ut på isen.
Kontrollera att isen är tillräckligt tjock. Borra exempelvis ett hål nära stranden och mät.
Undersök isen med en ispik under förflyttningar, då upptäcks svaga partier som man ska undvika.
Gå aldrig rakt ut på okänd is, snö på isen innebär inte att den är säker.
Ta aldrig onödiga risker.

Sportfiskarna har gjort en sammanställning av isläget över landet, som du kan läsa här!

Relaterad nyhet från din region
13 timmar sedan Sverige Anders Lundin
En undersökning visar att stöldrisken gör att båtägare inte byter till modernare motorer. Foto: Steve Adams
Så mycket släpper de svenska fritidsbåtarna ut

Bland de båtburna sportfiskarna pågår det en grön våg, där folk byter ut sina fossildrivna motorer till elmotorer. Men det finns fortfarande bromsar som gör att utvecklingen inte sker fullt ut.

Transportstyrelsen har tagit fram en undersökning kring båtmotorernas miljöpåverkan, med finansiering av Havs- och vattenmyndigheten. Det konstateras att bensinmotorer står för cirka 60 procent av koldioxidutsläppen och äldre tvåtaktare står för den största andelen utsläpp av kolväten.
Totalsiffran för de svenska fritidsbåtarnas utsläpp är 177 000 ton koldioxid och 2 100 ton kolväten.

Inom vissa områden ligger ekonomiska skäl bakom trögheten i utvecklingen. Båtägare behåller nämligen sina äldre tvåtaktsmotorer för att de är mindre stöldbegärliga än nyare fyrtaktsmotorer.
– En lösning på de här problemen kostar pengar, som knappast båtägarna själva kan stå för. Genom subventioner av miljövänligare bränsle, som idag är mycket dyrare per liter än ordinarie bränsle, skulle staten kunna snabba på utvecklingen mot ett mer miljövänligt båtliv, säger Lars-Åke Redéen, chefredaktör för tidningen Båtliv, vars artikel du kan läsa här.

Kartläggningen visar också att fler båtägare skulle kunna tänka sig att tanka miljövänligt om priserna vore lägre och bränslet mer tillgängligt på framför allt sjömackar. Här hittar du hela rapporten!

Du kanske även gillar detta