Svenska mästerskapen i Internationellt fiske i lag avgjordes i Norrköping i helgen. Lag Constellation vann. " /> Lag-SM i mete | Fiskejournalen
Just nu:
Annons

Nyheter

5 år sedan Sverige Maria Ålander
Laget Constellation vann SM i mete för andra året i rad.
Lag-SM i mete

Svenska mästerskapen i Internationellt fiske i lag avgjordes i Norrköping i helgen. Lag Constellation vann.
I Göta Kanal vid Bråttom slussar i Norrköping metades det hela helgen. I vinnande laget Constellation fiskade Tom Östlund, Fredrik Andersson, Thomas Söderlund och Marcus Enström. Årets SM blev ett av de jämnaste någonsin då även arrangörsklubben Swea hade samma slutpoäng, 32,5, vid sammanräkningen av resultaten. Det som vägde över till Constellations fördel var en aningen högre totalvikt över de två dagarna.
Constellation får nu möjligheten att representera Sverige på klubblags VM vilket troligen kommer arrangeras i Frankrike 2017.
Mete är en mycket stor sport i hela Europa. Det tävlas också mycket på kontinenten och tävlingsarrangemangen är stora events med både mycket pengar och folk involverade.

Relevanta produkter från vår fiskebutik:

Relaterad nyhet från din region
2 timmar sedan Sverige Anders Lundin
En undersökning visar att stöldrisken gör att båtägare inte byter till modernare motorer. Foto: Steve Adams
Så mycket släpper de svenska fritidsbåtarna ut

Bland de båtburna sportfiskarna pågår det en grön våg, där folk byter ut sina fossildrivna motorer till elmotorer. Men det finns fortfarande bromsar som gör att utvecklingen inte sker fullt ut.

Transportstyrelsen har tagit fram en undersökning kring båtmotorernas miljöpåverkan, med finansiering av Havs- och vattenmyndigheten. Det konstateras att bensinmotorer står för cirka 60 procent av koldioxidutsläppen och äldre tvåtaktare står för den största andelen utsläpp av kolväten.
Totalsiffran för de svenska fritidsbåtarnas utsläpp är 177 000 ton koldioxid och 2 100 ton kolväten.

Inom vissa områden ligger ekonomiska skäl bakom trögheten i utvecklingen. Båtägare behåller nämligen sina äldre tvåtaktsmotorer för att de är mindre stöldbegärliga än nyare fyrtaktsmotorer.
– En lösning på de här problemen kostar pengar, som knappast båtägarna själva kan stå för. Genom subventioner av miljövänligare bränsle, som idag är mycket dyrare per liter än ordinarie bränsle, skulle staten kunna snabba på utvecklingen mot ett mer miljövänligt båtliv, säger Lars-Åke Redéen, chefredaktör för tidningen Båtliv, vars artikel du kan läsa här.

Kartläggningen visar också att fler båtägare skulle kunna tänka sig att tanka miljövänligt om priserna vore lägre och bränslet mer tillgängligt på framför allt sjömackar. Här hittar du hela rapporten!

Relevanta produkter från vår fiskebutik:

Du kanske även gillar detta