Just nu:
Annons

Nyheter

2 månader sedan Sverige Anders Lundin
Ett förslag är att låta granen göra nytta i vattnet. Foto: Denisse Leon
Lämna in din julgran – till förmån för fisken!

Den traditionella julgransplundringen kan komma fiskarna till godo. På flera håll kommer det att samlas in julgranar, som sedan sänks ned i vattnet till gagn för abborre och andra arter.

Redan på lördag 9 januari uppmanar exempelvis Storsjöns FVOF i Sandviken att folk ska skänka sina julgranar till dem. Insamlingsplatsen är vid återvinningsstationen i Sandviken mellan klockan 10–15.
I samband med tjugondedag Knut samlar Sportfiskarna in julgranar till förmån för fiskbestånden i Stockholm. Det hela sker vid Liljeholmskajen 13 januari mellan 07.30–12.00.

”Viktiga områden för många fiskarter har försvunnit till följd av muddringar, kajer och båthamnar. En gammal svensk tradition kan förbättra situationen. Genom att sänka ned buntar av julgranar på botten kan nya lekplatser och uppväxtmiljöer skapas”, hälsar Sportfiskarna.
Ett tips är att kolla med din närmaste fiskevårdsförening eller klubb om de tänker samla in julgranar.

Relaterad nyhet från din region
13 timmar sedan Sverige Anders Lundin
En undersökning visar att stöldrisken gör att båtägare inte byter till modernare motorer. Foto: Steve Adams
Så mycket släpper de svenska fritidsbåtarna ut

Bland de båtburna sportfiskarna pågår det en grön våg, där folk byter ut sina fossildrivna motorer till elmotorer. Men det finns fortfarande bromsar som gör att utvecklingen inte sker fullt ut.

Transportstyrelsen har tagit fram en undersökning kring båtmotorernas miljöpåverkan, med finansiering av Havs- och vattenmyndigheten. Det konstateras att bensinmotorer står för cirka 60 procent av koldioxidutsläppen och äldre tvåtaktare står för den största andelen utsläpp av kolväten.
Totalsiffran för de svenska fritidsbåtarnas utsläpp är 177 000 ton koldioxid och 2 100 ton kolväten.

Inom vissa områden ligger ekonomiska skäl bakom trögheten i utvecklingen. Båtägare behåller nämligen sina äldre tvåtaktsmotorer för att de är mindre stöldbegärliga än nyare fyrtaktsmotorer.
– En lösning på de här problemen kostar pengar, som knappast båtägarna själva kan stå för. Genom subventioner av miljövänligare bränsle, som idag är mycket dyrare per liter än ordinarie bränsle, skulle staten kunna snabba på utvecklingen mot ett mer miljövänligt båtliv, säger Lars-Åke Redéen, chefredaktör för tidningen Båtliv, vars artikel du kan läsa här.

Kartläggningen visar också att fler båtägare skulle kunna tänka sig att tanka miljövänligt om priserna vore lägre och bränslet mer tillgängligt på framför allt sjömackar. Här hittar du hela rapporten!

Du kanske även gillar detta