Just nu:
Annons

Nyheter

11 år sedan Sverige Fiskejournalen
Långfredag med Varpsjönappet

Varje år, på den enligt namnet längsta fredagen på året, dagen då inget arbete enligt forna tiders sed fick utföras, drar ett gäng bybor ihop till året stora händelse. Varpsjönappet står för dörren!
Det är inga stora prissummor som delas ut, segraren går hem med 5000 kronor och den stora äran av att vara årets storfiskare, men stämningen är desto bättre. Familjer, stora som små, kommer vallfärdande med bil och med skoter för att delta i arrangemanget. Antalet deltagare brukar vara mellan 500 och 600. Barnen har en egen tävlingsklass och förutom kontantvinster till pallplatserna får alla deltagare ett litet pris.
Den lilla byn ligger mellan Åsele och Dorotea i södra Lappland och bebos av ett fyrtiotal personer men dess bygdegårdsförening är desto större.
I byn finns även en fiskeförening som ordnar allt från put and take-fiske till utplantering av öring och andra fiskevårdsinsatser.
Zandra Ahlqvist

Varpsjönappet är den breda pimpeltävlingen där alla kan vara med.

Varpsjönappet är den breda pimpeltävlingen där alla kan vara med.


Relaterad nyhet från din region
2 timmar sedan Sverige Anders Lundin
SportfiskeSverige Online 2021 ska innehålla både livefiske och digital shopping om den blir av.
Freewater kastar loss mot digital sportfiskemässa

Sportfiskemässan blev som bekant inställd med anledning av pandemin – men nu planeras det i stället en digital variant i annan regi. Det är Freewater Pictures som hoppas ro i land en satsning samma datum 19–21 mars, under namnet SportfiskeSverige Online 2021.

Det är Oskar Stenberg och det övriga gänget i Freewater Pictures som vill samla branschen i digital form, nu när den fysiska mässan inte blir av. Sista spiken är inte inslagen ännu, men förhoppningsvis kan de ge grönt ljus inom kort.
– Vi har arrangerat ett flertal digitala mässor som blivit lyckade, och vi har ett koncept som vi tror kommer fungera i större skala också, berättar Oskar för Fiskejournalen.

De hoppas på ett 50-tal utställare och 30 betesbyggare, och själva basen för sändningen kommer att vara vid en marina där det finns öppet vatten, med livefiske och demonstrationer av både båtar och utrustning. Det kommer att ske under så säkra former som möjligt, och det är därmed inte öppet för allmänheten att komma just dit.
– Vi måste ha höga mål, men vi har testat oss fram med flera olika databaser och system som vi vet fungerar. Det mässor vi haft hittills har gett väldigt bra försäljning för utställarna.

Just nu raggar Freewater Pictures fler utställare och intressenter, och förhoppningen är att även Sportfiskemässan ska haka på så småningom.
–  Jag tror faktiskt att de fysiska mässorna kommer ett ha en parallell digital variant i framtiden. Det är på tiden att sportfisket digitaliseras, och jag hoppas folk känner att vi gör en bra sak för branschen, hälsar Oskar Stenberg.

Du kanske även gillar detta