Just nu:
Annons

Nyheter

8 månader sedan Sverige Robert Westin
Lapland Pike ställer in 2020. Kommer tillbaka 2021. Foto: Privat.
Lapland Pike ställer in 2020

Många svenska fisketävlingarna har ställts in på grund av Covid-19. Nu har även tävlingsledningen för Lapland Pike kastat in handduken, för detta år.

Gäddfisketävlingen Lapland Pike, som startade 2018, ställer in årets upplaga på grund av coronapandemin. Tävlingen vart snabbt en av Norrland största gäddfisketävlingar och den har lockat duktiga gäddfiskare från hela Sverige och stora delar av Europa.

– Tyvärr så blev även vi tvungen att ställa in vår tävling detta år. Vi är tillbaka nästa år, då kommer tävlingen att genomföras i Åsele, säger Jessica Öberg, projektledare, till Fiskejournalen.

Lapland Pike har varit en ambulerande tävling som först var i Lycksele och i fjol genomfördes den i Dorotea.

Tävlingsledningen har beslutat att anmälningarna flyttas fram till nästa år. Dom lag som har avanmält sig har fått tillbaka hela anmälningsavgiften.

– Det är glädjande att många av våra tävlande har valt att stå kvar till nästa år. Vi ser det som ett tecken på att dom tycker om vår tävling, avslutar Jessica.

Relaterad nyhet från din region
6 minuter sedan Sverige Anders Lundin
En undersökning visar att stöldrisken gör att båtägare inte byter till modernare motorer. Foto: Steve Adams
Så mycket släpper de svenska fritidsbåtarna ut

Bland de båtburna sportfiskarna pågår det en grön våg, där folk byter ut sina fossildrivna motorer till elmotorer. Men det finns fortfarande bromsar som gör att utvecklingen inte sker fullt ut.

Transportstyrelsen har tagit fram en undersökning kring båtmotorernas miljöpåverkan, med finansiering av Havs- och vattenmyndigheten. Det konstateras att bensinmotorer står för cirka 60 procent av koldioxidutsläppen och äldre tvåtaktare står för den största andelen utsläpp av kolväten.
Totalsiffran för de svenska fritidsbåtarnas utsläpp är 177 000 ton koldioxid och 2 100 ton kolväten.

Inom vissa områden ligger ekonomiska skäl bakom trögheten i utvecklingen. Båtägare behåller nämligen sina äldre tvåtaktsmotorer för att de är mindre stöldbegärliga än nyare fyrtaktsmotorer.
– En lösning på de här problemen kostar pengar, som knappast båtägarna själva kan stå för. Genom subventioner av miljövänligare bränsle, som idag är mycket dyrare per liter än ordinarie bränsle, skulle staten kunna snabba på utvecklingen mot ett mer miljövänligt båtliv, säger Lars-Åke Redéen, chefredaktör för tidningen Båtliv, vars artikel du kan läsa här.

Kartläggningen visar också att fler båtägare skulle kunna tänka sig att tanka miljövänligt om priserna vore lägre och bränslet mer tillgängligt på framför allt sjömackar. Här hittar du hela rapporten!

Du kanske även gillar detta