Just nu:
Annons

Nyheter

5 år sedan Sverige Maria Ålander
Ett exempel på påskfiske när det är som bäst. Här har hela släkten Holmberg samlats på en rödingsjö i Tjärnheden. Foto: Martin Falkind
Låt påsken bli en fiskehelg

Ta barn och vänner med dig och gör något fiskigt i helgen! Isfiska, cityfiska eller fiska från stranden. Påskgodiset smakar dubbelt så bra om du är ute!
Skulle vädret vara riktigt dåligt, finns det även fiskiga inomhusaktiviteter du kan ägna dig åt. Bor du i sydligaste Sverige, har du Nordeuropas största akvarium, Den Blå Planet, i Öresund som du kan besöka. I Göteborg finns Universeum, i norra Bohuslän har du Havets Hus och i Stockholm finns Aquaria Vattenmuseum. Alla ställena har massor med fisk och specialaktiviteter för påsken.
Ni som bor i Norrland kanske inte har något akvarium i närheten, men just nu har ni nog de bästa fiskemöjligheterna i Sverige. Enorma vidder och isar, tillgängliga med skoter eller med skidor. Att ligga på ett renskinn, pimpla röding och äta påskgodis – det är något alla borde prova någon gång.
Fiskejournalen önskar Glad Påsk till er alla!

Relaterad nyhet från din region
7 timmar sedan Sverige Anders Lundin
En undersökning visar att stöldrisken gör att båtägare inte byter till modernare motorer. Foto: Steve Adams
Så mycket släpper de svenska fritidsbåtarna ut

Bland de båtburna sportfiskarna pågår det en grön våg, där folk byter ut sina fossildrivna motorer till elmotorer. Men det finns fortfarande bromsar som gör att utvecklingen inte sker fullt ut.

Transportstyrelsen har tagit fram en undersökning kring båtmotorernas miljöpåverkan, med finansiering av Havs- och vattenmyndigheten. Det konstateras att bensinmotorer står för cirka 60 procent av koldioxidutsläppen och äldre tvåtaktare står för den största andelen utsläpp av kolväten.
Totalsiffran för de svenska fritidsbåtarnas utsläpp är 177 000 ton koldioxid och 2 100 ton kolväten.

Inom vissa områden ligger ekonomiska skäl bakom trögheten i utvecklingen. Båtägare behåller nämligen sina äldre tvåtaktsmotorer för att de är mindre stöldbegärliga än nyare fyrtaktsmotorer.
– En lösning på de här problemen kostar pengar, som knappast båtägarna själva kan stå för. Genom subventioner av miljövänligare bränsle, som idag är mycket dyrare per liter än ordinarie bränsle, skulle staten kunna snabba på utvecklingen mot ett mer miljövänligt båtliv, säger Lars-Åke Redéen, chefredaktör för tidningen Båtliv, vars artikel du kan läsa här.

Kartläggningen visar också att fler båtägare skulle kunna tänka sig att tanka miljövänligt om priserna vore lägre och bränslet mer tillgängligt på framför allt sjömackar. Här hittar du hela rapporten!

Du kanske även gillar detta