Norska forskare larmar återigen hur den odlade laxen påverkar de vilda beståndet negativt. Studier visar nu att yngel från vildlax har mindre chans att överleva när de tvingas konkurrera med korsningar av odlingslax/vildlax. " /> Hybrider konkurrerar ut vilda laxyngel | Fiskejournalen
Just nu:
Annons

Nyheter

2 år sedan Sverige Anders Lundin
Laxyngel kan stöta på många utmaningar, bland annat hybridyngel. (Foto: Stefan Larsson)
Hybrider konkurrerar ut vilda laxyngel

Norska forskare larmar återigen hur den odlade laxen påverkar de vilda beståndet negativt. Studier visar nu att yngel från vildlax har mindre chans att överleva när de tvingas konkurrera med korsningar av odlingslax/vildlax.

Forskningen kring förhållandena mellan hybrider och vildlax har genomförts via Norsk institutt for naturforskning, och resultaten publiceras bland annat på forumet Forskning.no.

Att rymningsfisk från odlingar har påverkat det norska laxbeståndet genom reproduktion är känt sedan tidigare. Studier i bäckar visar nu också att yngel från sådana korsningar är ett hot mot det vilda beståndet. Hybriderna har nämligen visat sig vara mer dominanta och aggressiva, och innebär således att de skaffar sig övertaget i habitat där de konkurrerar med ren vildlax. Detta här särskilt stor betydelse direkt efter att de lämnat grusmiljön och gör anspråk på större revir. Slutsatsen är alltså att detta är ett påtagligt hot mot den norska vildlaxen.

Här kan du läsa hela artikeln:

Läs om insatserna för att rädda den svenska vildlaxen:

Snart kan alla laxfällor vid Vindelälven vara inlösta

 

Relaterad nyhet från din region
17 timmar sedan Sverige Anders Lundin
En undersökning visar att stöldrisken gör att båtägare inte byter till modernare motorer. Foto: Steve Adams
Så mycket släpper de svenska fritidsbåtarna ut

Bland de båtburna sportfiskarna pågår det en grön våg, där folk byter ut sina fossildrivna motorer till elmotorer. Men det finns fortfarande bromsar som gör att utvecklingen inte sker fullt ut.

Transportstyrelsen har tagit fram en undersökning kring båtmotorernas miljöpåverkan, med finansiering av Havs- och vattenmyndigheten. Det konstateras att bensinmotorer står för cirka 60 procent av koldioxidutsläppen och äldre tvåtaktare står för den största andelen utsläpp av kolväten.
Totalsiffran för de svenska fritidsbåtarnas utsläpp är 177 000 ton koldioxid och 2 100 ton kolväten.

Inom vissa områden ligger ekonomiska skäl bakom trögheten i utvecklingen. Båtägare behåller nämligen sina äldre tvåtaktsmotorer för att de är mindre stöldbegärliga än nyare fyrtaktsmotorer.
– En lösning på de här problemen kostar pengar, som knappast båtägarna själva kan stå för. Genom subventioner av miljövänligare bränsle, som idag är mycket dyrare per liter än ordinarie bränsle, skulle staten kunna snabba på utvecklingen mot ett mer miljövänligt båtliv, säger Lars-Åke Redéen, chefredaktör för tidningen Båtliv, vars artikel du kan läsa här.

Kartläggningen visar också att fler båtägare skulle kunna tänka sig att tanka miljövänligt om priserna vore lägre och bränslet mer tillgängligt på framför allt sjömackar. Här hittar du hela rapporten!

Du kanske även gillar detta