Livlinan makalös succé – drog in över 230 000 kronor

Goldie Horn, ett av många beten som auktionerades ut. Tillverkat av Rockabilly Lures.

Svenska betesbyggare och sportfiskare är uppenbarligen ett generöst släkte. Åtminstone när det kommer till projektet Livlinan – som drog in 238 408 kronor till Barncancerfonden.

När sista auktionen stängde tidigare i veckan så kunde Janne Knutsson och de övriga frontfigurerna konstatera att målsättningen på 100 000 pulvriserades. Det blev alltså mer än det dubbla. Massor av fiskeprofiler och betesbyggare ställde upp helhjärtat för att hjälpa till, och inte ens Janne Knutsson kunde drömma att resultatet skulle bli så högt.

– Jag blir nästan tårögd när jag ska summera allt. Fiskeprofilerna som sålde guidningar blev en hit, och de hjälpte till att få ut budskapet. Plus alla betesbyggare, jag kan hålla på länge och räkna upp alla som ställt upp, berättar Janne.

Själv vill han hålla en låg profil, och i stället låta de som bidragit stå i fokus, och förstås de som kommer att vara föremål för insamlingen, alltså cancerdrabbade barn.

Nu är frågan hur Livlinan 2019 ska kunna toppas?

– Om det blir något 2020 så blir det inte lika stort för min del, eftersom det tagit väldigt mycket tid. Men fler får gärna hjälpa till, själv skulle jag faktiskt behöva semester, hälsar en glad och trött Janne Knutsson.

Läs även om detta:

Ny marknadsplats för handgjorda beten

Publicerad: 31 October 2019
Av: Anders Lundin