Just nu:
Annons

Nyheter

2 månader sedan Sverige Anders Lundin
Se upp på sjöarna – under snön kanske det knappt finns någon is. Foto: Anders Lundin
Livsfarligt på sjöarna – flera skotrar har gått genom isen

Snön har fallit i rikliga mängder över norra delarna av Sverige, och många pimpelfiskare har gett sig ut på isarna i mellandagarna. Men sjöarna är förrädiska, och på vissa håll livsfarliga att vistas på.

Både polis, fjällräddare och föreningar har gått ut med varningar om förrädiska isar. Den stora faran är att snön lurar sinnet, eftersom den isolerande effekten kan innebära att det inte ligger någon is alls under snön.
En särskild uppmaning riktas till skoterförare, där det inträffat flera allvarliga incidenter den senaste veckan. Under onsdagen gick exempelvis tre skotrar genom isen på Lofssjön i Härjedalen.

– Man ska inte ge sig ut ensam, man ska ha mobilen laddad och man ska ha isdubbar lättillgängliga på bröstet, inte nedpackade, säger Rickard Svedjesten som är Ordförande i Fjällräddarnas Riksorganisation, till SVT.
Så kolla upp förutsättningarna innan ni ger er ut på isarna, oavsett om det är till fots eller med skoter. Prata med ortsbefolkning eller lokala serviceinrättningar, samt spana in denna hemsida för issäkerhet!

Relaterad nyhet från din region
4 timmar sedan Sverige Anders Lundin
En undersökning visar att stöldrisken gör att båtägare inte byter till modernare motorer. Foto: Steve Adams
Så mycket släpper de svenska fritidsbåtarna ut

Bland de båtburna sportfiskarna pågår det en grön våg, där folk byter ut sina fossildrivna motorer till elmotorer. Men det finns fortfarande bromsar som gör att utvecklingen inte sker fullt ut.

Transportstyrelsen har tagit fram en undersökning kring båtmotorernas miljöpåverkan, med finansiering av Havs- och vattenmyndigheten. Det konstateras att bensinmotorer står för cirka 60 procent av koldioxidutsläppen och äldre tvåtaktare står för den största andelen utsläpp av kolväten.
Totalsiffran för de svenska fritidsbåtarnas utsläpp är 177 000 ton koldioxid och 2 100 ton kolväten.

Inom vissa områden ligger ekonomiska skäl bakom trögheten i utvecklingen. Båtägare behåller nämligen sina äldre tvåtaktsmotorer för att de är mindre stöldbegärliga än nyare fyrtaktsmotorer.
– En lösning på de här problemen kostar pengar, som knappast båtägarna själva kan stå för. Genom subventioner av miljövänligare bränsle, som idag är mycket dyrare per liter än ordinarie bränsle, skulle staten kunna snabba på utvecklingen mot ett mer miljövänligt båtliv, säger Lars-Åke Redéen, chefredaktör för tidningen Båtliv, vars artikel du kan läsa här.

Kartläggningen visar också att fler båtägare skulle kunna tänka sig att tanka miljövänligt om priserna vore lägre och bränslet mer tillgängligt på framför allt sjömackar. Här hittar du hela rapporten!

Du kanske även gillar detta