Organisationen Norske Lakseelver slår larm om utvecklingen i de norska vattendragen. Antalet laxar som återvänder från havet till älvarna har halverats de senaste 30 åren, och de riktar en svidande kritik mot odlingsindustrin. " /> Magert laxår i Norge – hoppet ställs till ny fiskeminister | Fiskejournalen
Just nu:
Annons

Nyheter

1 år sedan Sverige Anders Lundin
Laxlus och rymlingar från odlingar pekas ut som ett stort hot mot vildlaxen i Norge. Foto: Eva Thorstad
Magert laxår i Norge – hoppet ställs till ny fiskeminister

Organisationen Norske Lakseelver slår larm om utvecklingen i de norska vattendragen. Antalet laxar som återvänder från havet till älvarna har halverats de senaste 30 åren, och de riktar en svidande kritik mot odlingsindustrin.

Pressmeddelandet som organisationen skickat ut är en dyster läsning för de hade hoppats på en trendvändning efter bottensäsongen 2018. Statistiken förkunnar nämligen att det bara fångades 103 000 vildlax under 2019 i norska älvar.

– Situationen är oroväckande och det är helt klart att myndigheterna måste ta ett grepp för att säkra det fångstbara överskottet av vildlax, konstaterar Torfinn Evensen som är generalsekreterare i Norske Lakseelver.

Laxlus och rymningar från fiskodlingar anges som de största problemen för vildlaxen, men även den invasiva puckellaxen pekas ut som en bov i dramat, där antalet registrerade fångster i norska älvar uppgick till 14 000 förra året.

Nu ställs det förhoppningar till att norska regeringen ska gripa in för att bryta den negativa utvecklingen, speciellt med tanke på att Geir Inge Sivertsen ska efterträda Tom Harald Nesvik som fiskeminister.

– Vi hoppas att Sivertsen, som har en vetenskaplig utbildning från NTNU, ska vara lyhörd för vad forskarna säger, och styra upp så att laxodlingsindustrin i framtiden inte påverkar vildlaxen negativt, säger Torfinn Evensen.

Här hittar ni statistik från de norska älvarna 2019.

Läs även om detta:

https://www.fiskejournalen.se/alvraddarna-auktionerar-ut-fiskeupplevelser-spana-in-alla-objekt/

Relaterad nyhet från din region
19 timmar sedan Sverige Anders Lundin
En undersökning visar att stöldrisken gör att båtägare inte byter till modernare motorer. Foto: Steve Adams
Så mycket släpper de svenska fritidsbåtarna ut

Bland de båtburna sportfiskarna pågår det en grön våg, där folk byter ut sina fossildrivna motorer till elmotorer. Men det finns fortfarande bromsar som gör att utvecklingen inte sker fullt ut.

Transportstyrelsen har tagit fram en undersökning kring båtmotorernas miljöpåverkan, med finansiering av Havs- och vattenmyndigheten. Det konstateras att bensinmotorer står för cirka 60 procent av koldioxidutsläppen och äldre tvåtaktare står för den största andelen utsläpp av kolväten.
Totalsiffran för de svenska fritidsbåtarnas utsläpp är 177 000 ton koldioxid och 2 100 ton kolväten.

Inom vissa områden ligger ekonomiska skäl bakom trögheten i utvecklingen. Båtägare behåller nämligen sina äldre tvåtaktsmotorer för att de är mindre stöldbegärliga än nyare fyrtaktsmotorer.
– En lösning på de här problemen kostar pengar, som knappast båtägarna själva kan stå för. Genom subventioner av miljövänligare bränsle, som idag är mycket dyrare per liter än ordinarie bränsle, skulle staten kunna snabba på utvecklingen mot ett mer miljövänligt båtliv, säger Lars-Åke Redéen, chefredaktör för tidningen Båtliv, vars artikel du kan läsa här.

Kartläggningen visar också att fler båtägare skulle kunna tänka sig att tanka miljövänligt om priserna vore lägre och bränslet mer tillgängligt på framför allt sjömackar. Här hittar du hela rapporten!

Du kanske även gillar detta