Just nu:
Annons

Nyheter

6 månader sedan Sverige Anders Lundin
Makrill blev ett dödligt vapen i Australien.
Man knockades till döds av hoppande fisk

Här kan vi prata om maximal otur. Nyheten om att en man dödats av en hoppande fisk har väckt stor uppmärksamhet i Australien.

Det hela utspelade sig i området kring nordaustraliska Darwin. Det var en 56-årig man som var ute och fiskade med sin familj när den tragiska olyckan inträffade. Enligt polisrapporten träffades mannen i bröstkorgen av en hoppande fisk. Delstatspolisen i det aktuella området, Northern Territory, beskriver olyckan som en ”freak incident”.
– Det är otroligt uppskakande för människorna som befann sig i båten och för annan familj och vänner till mannen, säger en lokal polis, enligt AFP.

Det står inte exakt klart vilken typ av fiskart som orsakade dödsfallet, men enligt en lokal fiskare tros det ha varit en 18-kilos makrill, rapporterar ABC News.

Relaterad nyhet från din region
3 timmar sedan Sverige Anders Lundin
En undersökning visar att stöldrisken gör att båtägare inte byter till modernare motorer. Foto: Steve Adams
Så mycket släpper de svenska fritidsbåtarna ut

Bland de båtburna sportfiskarna pågår det en grön våg, där folk byter ut sina fossildrivna motorer till elmotorer. Men det finns fortfarande bromsar som gör att utvecklingen inte sker fullt ut.

Transportstyrelsen har tagit fram en undersökning kring båtmotorernas miljöpåverkan, med finansiering av Havs- och vattenmyndigheten. Det konstateras att bensinmotorer står för cirka 60 procent av koldioxidutsläppen och äldre tvåtaktare står för den största andelen utsläpp av kolväten.
Totalsiffran för de svenska fritidsbåtarnas utsläpp är 177 000 ton koldioxid och 2 100 ton kolväten.

Inom vissa områden ligger ekonomiska skäl bakom trögheten i utvecklingen. Båtägare behåller nämligen sina äldre tvåtaktsmotorer för att de är mindre stöldbegärliga än nyare fyrtaktsmotorer.
– En lösning på de här problemen kostar pengar, som knappast båtägarna själva kan stå för. Genom subventioner av miljövänligare bränsle, som idag är mycket dyrare per liter än ordinarie bränsle, skulle staten kunna snabba på utvecklingen mot ett mer miljövänligt båtliv, säger Lars-Åke Redéen, chefredaktör för tidningen Båtliv, vars artikel du kan läsa här.

Kartläggningen visar också att fler båtägare skulle kunna tänka sig att tanka miljövänligt om priserna vore lägre och bränslet mer tillgängligt på framför allt sjömackar. Här hittar du hela rapporten!

Du kanske även gillar detta