Skalvet sprider sig efter avslöjandet om det svenska fiskfusket. Nu går tio tunga aktörer ut med en debattartikel i bland annat Expressen, där de kräver att de pelagiska rättigheterna ska dras in för fartygsägare som systematiskt felrapporterat sina fångster. " /> Massivt upprop om yrkesfisket: "Dra in tillstånden" | Fiskejournalen
Just nu:
Annons

Nyheter

1 år sedan Sverige Anders Lundin
Experter slår larm om att sillen och strömmingen snart är slut i Östersjön. Foto: Tobias Dahlin
Massivt upprop om yrkesfisket: "Dra in tillstånden"

Skalvet sprider sig efter avslöjandet om det svenska fiskfusket. Nu går tio tunga aktörer ut med en debattartikel i bland annat Expressen, där de kräver att de pelagiska rättigheterna ska dras in för fartygsägare som systematiskt felrapporterat sina fångster.

Förra veckan kom beskedet att EU:s fiskeministrar beslutat om ett fortsatt fiskestopp för östra Östersjötorsken. Men många vill gå längre än så för att återupprätta balansen i fiskbestånden, och bland dem som föreslår ett stopp för storskaligt foderfiske finns landshövdingarna i Skåne, Blekinge och Kalmar län. De backas nu upp av tio andra aktörer, som i en debattartikel riktar hård kritik mot den nuvarande yrkesfiskemodellen.

”Strömmingen går inte längre till längs kusten. Det har vi som företräder det småskaliga yrkesfisket, fritidsfisket och mathantverket under flera år slagit larm om. Samtidigt pågår ett storskaligt industriellt fiske ute till havs. Den fångsten mals till stor del ned för att bli foder åt lax i norska odlingar. Det kan inte vara något annat än ett systemfel”, skriver de.

Debattörerna anser att regeringen måste ta ett helhetsgrepp om en ekosystembaserad förvaltning av våra gemensamma fiskresurser, och att fiskresursen i första hand bör nyttjas för ett småskaligt yrkesfiske, fritids- och sportfiske och som en bas för uthållig landsbygdsutveckling.

”För att skydda strömmingen och ekosystemen bör Sverige flytta ut trålgränsen längre ut från kusten för det storskaliga industrifisket. En annan viktig åtgärd är att införa fredning i de djupa områden till havs där strömmingen övervintrar”, skriver de.

Här kan du läsa hela debattartikeln, som bland annat är undertecknad Sten Frohm, Sveriges Sportfiske- och fiskevårdsförbund, Bengt Larsson, Sveriges yrkesfiskares ekonomiska förening, och Carl-Åke Wallin, PO Kustfiskarna Bottenhavet.

Läs även om detta:

Fiskdöd i Ljungan: ”Har aldrig sett något liknande”

Relaterad nyhet från din region
14 timmar sedan Sverige Anders Lundin
En undersökning visar att stöldrisken gör att båtägare inte byter till modernare motorer. Foto: Steve Adams
Så mycket släpper de svenska fritidsbåtarna ut

Bland de båtburna sportfiskarna pågår det en grön våg, där folk byter ut sina fossildrivna motorer till elmotorer. Men det finns fortfarande bromsar som gör att utvecklingen inte sker fullt ut.

Transportstyrelsen har tagit fram en undersökning kring båtmotorernas miljöpåverkan, med finansiering av Havs- och vattenmyndigheten. Det konstateras att bensinmotorer står för cirka 60 procent av koldioxidutsläppen och äldre tvåtaktare står för den största andelen utsläpp av kolväten.
Totalsiffran för de svenska fritidsbåtarnas utsläpp är 177 000 ton koldioxid och 2 100 ton kolväten.

Inom vissa områden ligger ekonomiska skäl bakom trögheten i utvecklingen. Båtägare behåller nämligen sina äldre tvåtaktsmotorer för att de är mindre stöldbegärliga än nyare fyrtaktsmotorer.
– En lösning på de här problemen kostar pengar, som knappast båtägarna själva kan stå för. Genom subventioner av miljövänligare bränsle, som idag är mycket dyrare per liter än ordinarie bränsle, skulle staten kunna snabba på utvecklingen mot ett mer miljövänligt båtliv, säger Lars-Åke Redéen, chefredaktör för tidningen Båtliv, vars artikel du kan läsa här.

Kartläggningen visar också att fler båtägare skulle kunna tänka sig att tanka miljövänligt om priserna vore lägre och bränslet mer tillgängligt på framför allt sjömackar. Här hittar du hela rapporten!

Du kanske även gillar detta