Sveriges skickligaste artjägare och tillika domare i Artjakten ger oss lite statistik från tävlingen. Hittills leder abborren med marginal. " /> Mest abborre i Artjakten | Fiskejournalen
Just nu:
Annons

Nyheter

5 år sedan Sverige Maria Ålander
Domaren Hans Lindqwist med den rolga arten fenknot. Denna havsfisk använder sina bröstfenor som fötter.
Mest abborre i Artjakten

Sveriges skickligaste artjägare och tillika domare i Artjakten ger oss lite statistik från tävlingen. Hittills leder abborren med marginal.
”Hittills är det abborren som dominerar. Det är 41 deltagande barn och ungdomar som har rapporterat in abborren. Tvåa är mörten på 29 stycken, trea gäddan på 27. På fjärde plats hittar vi lite överraskande svart smörbult på 19 stycken, den är en inhemsk art som finns längs hela vår kust. Den svarta smörbulten ska inte blandas ihop med den nya arten ”svartmunnad smörbult” som har gjort intrång på våra kuster. Den sistnämnda är en främmande art som inte alls ska vara här. Som tur är har det bara fångats 2 stycken svartmunnade smörbultar  i årets upplaga av Artjakten!”

Relaterad nyhet från din region
7 timmar sedan Sverige Anders Lundin
En undersökning visar att stöldrisken gör att båtägare inte byter till modernare motorer. Foto: Steve Adams
Så mycket släpper de svenska fritidsbåtarna ut

Bland de båtburna sportfiskarna pågår det en grön våg, där folk byter ut sina fossildrivna motorer till elmotorer. Men det finns fortfarande bromsar som gör att utvecklingen inte sker fullt ut.

Transportstyrelsen har tagit fram en undersökning kring båtmotorernas miljöpåverkan, med finansiering av Havs- och vattenmyndigheten. Det konstateras att bensinmotorer står för cirka 60 procent av koldioxidutsläppen och äldre tvåtaktare står för den största andelen utsläpp av kolväten.
Totalsiffran för de svenska fritidsbåtarnas utsläpp är 177 000 ton koldioxid och 2 100 ton kolväten.

Inom vissa områden ligger ekonomiska skäl bakom trögheten i utvecklingen. Båtägare behåller nämligen sina äldre tvåtaktsmotorer för att de är mindre stöldbegärliga än nyare fyrtaktsmotorer.
– En lösning på de här problemen kostar pengar, som knappast båtägarna själva kan stå för. Genom subventioner av miljövänligare bränsle, som idag är mycket dyrare per liter än ordinarie bränsle, skulle staten kunna snabba på utvecklingen mot ett mer miljövänligt båtliv, säger Lars-Åke Redéen, chefredaktör för tidningen Båtliv, vars artikel du kan läsa här.

Kartläggningen visar också att fler båtägare skulle kunna tänka sig att tanka miljövänligt om priserna vore lägre och bränslet mer tillgängligt på framför allt sjömackar. Här hittar du hela rapporten!

Du kanske även gillar detta