Penn Fierce II klarar allt fiske från det lättaste abborrfisket till det tyngsta havsfisket. " /> Metallisk styrka | Fiskejournalen
Just nu:
Annons

Nyheter

5 år sedan Sverige Pär Lindberg
Robust haspelrulle från Penn som finns i storlekar för de flesta behov. De större storlekarna passar även för tyngre havsfiske.
Metallisk styrka

Penn Fierce II klarar allt fiske från det lättaste abborrfisket till det tyngsta havsfisket.

Fierce II har mycket metall där det behövs som ger styrka och funktion i alla förhållanden. Den finns i storlekar som täcker in allt från lättare fiske till det riktigt tunga. Finns dessutom som Live-liner-modell, när du vill låta fisken ta betet utan större motstånd. Den har ett huvuddrev av rostfritt stål och 4 rostfria kullager + IAR-lager (Instant Anti-Reverse bearing), som ger direkt backspärr. Veven är maskinfräst i anodiserad aluminium med mjuk vevknopp. Den finns i en mängd storlekar från 1000 som rymmer 125 meter 0,25 mm upp till storlek 8000 som rymmer 285 meter 0,48 mm lina. Säljs endast hos Team Abu Garcia Proffsbutiker till ett kampanjpris och kostar från 1 399- upp till 1 799 kronor. Mer information: www.penn-fishing.se

 

Relaterad nyhet från din region
20 timmar sedan Sverige Anders Lundin
En undersökning visar att stöldrisken gör att båtägare inte byter till modernare motorer. Foto: Steve Adams
Så mycket släpper de svenska fritidsbåtarna ut

Bland de båtburna sportfiskarna pågår det en grön våg, där folk byter ut sina fossildrivna motorer till elmotorer. Men det finns fortfarande bromsar som gör att utvecklingen inte sker fullt ut.

Transportstyrelsen har tagit fram en undersökning kring båtmotorernas miljöpåverkan, med finansiering av Havs- och vattenmyndigheten. Det konstateras att bensinmotorer står för cirka 60 procent av koldioxidutsläppen och äldre tvåtaktare står för den största andelen utsläpp av kolväten.
Totalsiffran för de svenska fritidsbåtarnas utsläpp är 177 000 ton koldioxid och 2 100 ton kolväten.

Inom vissa områden ligger ekonomiska skäl bakom trögheten i utvecklingen. Båtägare behåller nämligen sina äldre tvåtaktsmotorer för att de är mindre stöldbegärliga än nyare fyrtaktsmotorer.
– En lösning på de här problemen kostar pengar, som knappast båtägarna själva kan stå för. Genom subventioner av miljövänligare bränsle, som idag är mycket dyrare per liter än ordinarie bränsle, skulle staten kunna snabba på utvecklingen mot ett mer miljövänligt båtliv, säger Lars-Åke Redéen, chefredaktör för tidningen Båtliv, vars artikel du kan läsa här.

Kartläggningen visar också att fler båtägare skulle kunna tänka sig att tanka miljövänligt om priserna vore lägre och bränslet mer tillgängligt på framför allt sjömackar. Här hittar du hela rapporten!

Du kanske även gillar detta