Flugbindaren och laxfiskaren Mikael Frödin ställdes inför norsk domstol efter intrång i en norsk laxodling - nu kommer Patagonias film som visar laxodlingsindustrins rätta ansikte. Var först med att se trailern på Sportfiskemässan. " /> Mikael Frödin visar smakprov från filmen Artifishal | Fiskejournalen
Just nu:
Annons

Nyheter

2 år sedan Sverige Mathias Arnham
Är du intresserad av att veta mer om den norska laxodlingsindustrin och hur den påverkar vår vildlaxsresurs? Se trailern till filmen Artifishal på Sportfiskemässan.
Mikael Frödin visar smakprov från filmen Artifishal

Flugbindaren och laxfiskaren Mikael Frödin ställdes inför norsk domstol efter intrång i en norsk laxodling – nu kommer Patagonias film som visar laxodlingsindustrins rätta ansikte. Var först med att se trailern på Sportfiskemässan.

Hösten 2018 var händelserik för laxfiskaren och Fiskejournalen-medarbetaren Mikael Frödin. I och med rättegången fick han stor uppmärksamhet och blev hyllad av många laxvänner för att han offrade både tid, pengar och sig själv för att visa hur det egentligen står till innanför murarna på en laxodling. Nu har Mikael tillsammans med företaget Patagonia gjort en film om fenomenet laxodling och de konsekvenser som följer.

Nu har Mikael tillsammans med företaget Patagonia gjort en film om fenomenet laxodling och de konsekvenser som följer.

– Jag ska visa Patagonias nya film Artifishal och berätta om kampen som vi driver mot den norska laxodlingsindustrin, en verksamhet som håller på att utrota hela vår vildlaxresurs, berättar Mikael frödin.

Filmen Artifishal tar upp effekterna av fiskodling i öppna kassar och de ofantliga summor som slösas bort på en näring som hindrar den vilda laxens fortlevnad, förorenar älvar och vattendrag. Unika bilder från insidan odlingskassarna utlovas.
Se trailern och lyssna till Mikael Frödin föredrag på Sportfiskemässan, Stora scenen, lördagen den 31 mars klockan 15:05-15:20.

Relaterad nyhet från din region
19 timmar sedan Sverige Anders Lundin
En undersökning visar att stöldrisken gör att båtägare inte byter till modernare motorer. Foto: Steve Adams
Så mycket släpper de svenska fritidsbåtarna ut

Bland de båtburna sportfiskarna pågår det en grön våg, där folk byter ut sina fossildrivna motorer till elmotorer. Men det finns fortfarande bromsar som gör att utvecklingen inte sker fullt ut.

Transportstyrelsen har tagit fram en undersökning kring båtmotorernas miljöpåverkan, med finansiering av Havs- och vattenmyndigheten. Det konstateras att bensinmotorer står för cirka 60 procent av koldioxidutsläppen och äldre tvåtaktare står för den största andelen utsläpp av kolväten.
Totalsiffran för de svenska fritidsbåtarnas utsläpp är 177 000 ton koldioxid och 2 100 ton kolväten.

Inom vissa områden ligger ekonomiska skäl bakom trögheten i utvecklingen. Båtägare behåller nämligen sina äldre tvåtaktsmotorer för att de är mindre stöldbegärliga än nyare fyrtaktsmotorer.
– En lösning på de här problemen kostar pengar, som knappast båtägarna själva kan stå för. Genom subventioner av miljövänligare bränsle, som idag är mycket dyrare per liter än ordinarie bränsle, skulle staten kunna snabba på utvecklingen mot ett mer miljövänligt båtliv, säger Lars-Åke Redéen, chefredaktör för tidningen Båtliv, vars artikel du kan läsa här.

Kartläggningen visar också att fler båtägare skulle kunna tänka sig att tanka miljövänligt om priserna vore lägre och bränslet mer tillgängligt på framför allt sjömackar. Här hittar du hela rapporten!

Du kanske även gillar detta