Milstolpe för iFiske – en miljon digitala fiskekort

Allt fler köper fiskekort via nätet, och nu i veckan nådde iFiske miljongränsen.

Sportfisket blir allt mer digitalt, och under 2020 tog branschen ett rejält språng framåt. I dagarna passerade tjänsten iFiske.se 1 miljon utfärdade fiskekort. Frågan är vad nästa steg i utvecklingen är, och om det även kan finnas baksidor med digitaliseringen?

Tjänsten iFiske bedömer att drygt hälften av alla Sveriges fiskekort utfärdas digitalt. Själva startade de upp verksamheten 2001, då alla fiskekort i Sverige utfärdades på papper via lokala ombud,
–  Det är fantastiskt kul! En miljon sålda fiskekort var en drömgräns när jag lanserade konceptet för snart 20 år sedan. Den totala försäljningen under 2020 ökade med 75 procent jämfört med samma period året innan, vilket förklaras av den pågående pandemin och den kraftigt ökande digitaliseringen av samhället, säger Kjell Ideskär som är en av företagets grundare.

Han och kollegan Thomas Abrahamsson anser att utvecklingsmöjligheterna inom det digitala området är omfattande.
– Hälften av alla landets fiskevårdsområden är fortfarande kvar i gula papperslappar, begränsade öppettider och ingen allmänt tillgänglig fiskeinformation – det kommer vi fortsätta att jobba på. Det finns mycket att göra även på förvaltningssidan, där Lantmäteriet inte längre har samma aktiva och hjälpande roll i att assistera landets fiskevårdsområden med att underhålla och hålla sina fiskerättsförteckningar aktuella. Det finns stora möjligheter till digital assistans på den sidan via nya system.

 

Finns det då negativa sidor med den digitala utvecklingen? Flera fysiska återförsäljare, exempelvis affärer, riskerar väl att förlora kunder om fisketuristerna handlar via nätet?
– En vanlig missuppfattning är att vi bara är en ”fiskekortsautomat” och ser man det i det sammanhanget så tror man att vi ska ta affärer och intäkter från lokala, fysiska ombud. Det vi gör är att vi digitaliserar hela kedjan, från marknadsföring av fisket i Sverige till svenskar och utlandet, till själva köpet av fiskekortet, till hela hanteringen efteråt i form av fiskevårdsfrämjande digitala funktioner för exempelvis fångstrapportering, uppföljning, kommunikation och inte minst effektiv och samordnad fisketillsyn via vår app, resonerar iFiske.

”Vi lockar fler till bygden”
De tror alltså att de kan bidra till landsbygdsutveckling.
– I slutändan lockar vi fler personer till bygden som reser dit för att fiska. Året före pandemin hade vi exempelvis 12 procent av alla kunder från utlandet på iFiske, som köpte fiskekort via oss. Detta gynnar på sikt alla lokala entreprenörer, lanthandeln, macken, stuguthyraren med mera. Det kommer helt enkelt folk dit som inte visste om att det var ett fiskeeldorado förut, så ser vi på saken.
– Att lokala ombud och kunskap är ovärderlig i många fall råder ingen tvekan om, så därför har vi i snart tio års tid även erbjudit ett digitalt system för lokala ombud.

iFiske hänvisar till denna video för närmare förklaring.

Publicerad: 04 February 2021
Av: Anders Lundin