Just nu:
Annons

Nyheter

2 månader sedan Sverige Anders Lundin
Nyheten om monsteröringen från Nya Zeeland blev Fiskejournalens mest lästa under 2020.
Monsteröring och udda fiskar – detta lästes mest 2020!

Intresset för sportfiske ökar – och så även Fiskejournalens läsarsiffror. Här nedan har vi plockat ut de fem mest lästa fiskenyheterna under 2020 – om ni har råkat missa dem.

Det märkliga pandemiåret 2020 har lagts till handlingarna, och när det gäller fisk och fiske så var det många märkvärdiga händelser som inträffade. Fiskejournalen märker förstås av det tydliga uppsvinget för fiskeintresset, och vi ökade antalet sidvisningar med hela 60 procent och antalet besökare med 37 procent.

Här nedan hittar du våra mest lästa nyheter förra året, och det är en salig blandning mellan runt och hårt, där en monsteröring från Nya Zeeland ligger allra högst i topp.
Stort tack säger vi till er läsare – och vi uppmuntrar er att både tipsa oss om spännande fångster och andra händelser som bör uppmärksammas.

Här är topplistan 2020:
1) Detta kan vara världens tyngsta öring någonsin
2) Ny fisk i norr – vill ha hjälp att stoppa den
3) Kolossen från Norrbotten: ”Den var otroligt fet”
4) Chocken: Här får han dubbla grisar under fisketuren
5) Rekordresan som går till svenska fiskehistorien

Relaterad nyhet från din region
20 timmar sedan Sverige Anders Lundin
En undersökning visar att stöldrisken gör att båtägare inte byter till modernare motorer. Foto: Steve Adams
Så mycket släpper de svenska fritidsbåtarna ut

Bland de båtburna sportfiskarna pågår det en grön våg, där folk byter ut sina fossildrivna motorer till elmotorer. Men det finns fortfarande bromsar som gör att utvecklingen inte sker fullt ut.

Transportstyrelsen har tagit fram en undersökning kring båtmotorernas miljöpåverkan, med finansiering av Havs- och vattenmyndigheten. Det konstateras att bensinmotorer står för cirka 60 procent av koldioxidutsläppen och äldre tvåtaktare står för den största andelen utsläpp av kolväten.
Totalsiffran för de svenska fritidsbåtarnas utsläpp är 177 000 ton koldioxid och 2 100 ton kolväten.

Inom vissa områden ligger ekonomiska skäl bakom trögheten i utvecklingen. Båtägare behåller nämligen sina äldre tvåtaktsmotorer för att de är mindre stöldbegärliga än nyare fyrtaktsmotorer.
– En lösning på de här problemen kostar pengar, som knappast båtägarna själva kan stå för. Genom subventioner av miljövänligare bränsle, som idag är mycket dyrare per liter än ordinarie bränsle, skulle staten kunna snabba på utvecklingen mot ett mer miljövänligt båtliv, säger Lars-Åke Redéen, chefredaktör för tidningen Båtliv, vars artikel du kan läsa här.

Kartläggningen visar också att fler båtägare skulle kunna tänka sig att tanka miljövänligt om priserna vore lägre och bränslet mer tillgängligt på framför allt sjömackar. Här hittar du hela rapporten!

Du kanske även gillar detta