Konsumenternas val påverkar tlll slut fiskemetoderna.
Konsumenternas val påverkar tlll slut fiskemetoderna.[/caption]Marine Stewardship Council, MSC, är ett miljömärkningsprogram som vill främja hållbara fiskemetoder. De kan nu visa att deras märkning har lett till förbättringar. " /> MSC-märkning gör skillnad | Fiskejournalen
Just nu:
Annons

Nyheter

6 år sedan Sverige Maria Ålander
MSC-märkning gör skillnad

Konsumenternas val påverkar tlll slut fiskemetoderna.


Konsumenternas val påverkar tlll slut fiskemetoderna.

Marine Stewardship Council, MSC, är ett miljömärkningsprogram som vill främja hållbara fiskemetoder. De kan nu visa att deras märkning har lett till förbättringar.
Exempelvis har sillbestånden i Nordsjön vuxit med 15 procent sedan fisket certifierades. Bestånden av hoki utanför Nya Zeeland har fördubblats och antalet sjöfåglar som fastnar i näten har minskat med 90 procent. MSC har även haft betydelse för hajar, som hotats i samband med fiske av tonfisk på Fiji. Genom att yrkesfiskarna har förbättrat sina fångstredskap och avstår från fiske på djupt vatten klarar sig fler hajar från att bli oönskad bifångst. Detta visar en rapport som organisationen låtit genomföra.
– Rapporten visar att konsumenternas val av MSC-märkta produkter har stor betydelse. De MSC-certifierade bestånden blir livskraftiga, vi får bättre kontroll och förvaltning av yrkesfisken samtidigt som oönskad bifångst och hot mot särskilda arter minskar, säger Minna Epps, från MSC.

Relaterad nyhet från din region
4 timmar sedan Sverige Anders Lundin
SportfiskeSverige Online 2021 ska innehålla både livefiske och digital shopping om den blir av.
Freewater kastar loss mot digital sportfiskemässa

Sportfiskemässan blev som bekant inställd med anledning av pandemin – men nu planeras det i stället en digital variant i annan regi. Det är Freewater Pictures som hoppas ro i land en satsning samma datum 19–21 mars, under namnet SportfiskeSverige Online 2021.

Det är Oskar Stenberg och det övriga gänget i Freewater Pictures som vill samla branschen i digital form, nu när den fysiska mässan inte blir av. Sista spiken är inte inslagen ännu, men förhoppningsvis kan de ge grönt ljus inom kort.
– Vi har arrangerat ett flertal digitala mässor som blivit lyckade, och vi har ett koncept som vi tror kommer fungera i större skala också, berättar Oskar för Fiskejournalen.

De hoppas på ett 50-tal utställare och 30 betesbyggare, och själva basen för sändningen kommer att vara vid en marina där det finns öppet vatten, med livefiske och demonstrationer av både båtar och utrustning. Det kommer att ske under så säkra former som möjligt, och det är därmed inte öppet för allmänheten att komma just dit.
– Vi måste ha höga mål, men vi har testat oss fram med flera olika databaser och system som vi vet fungerar. Det mässor vi haft hittills har gett väldigt bra försäljning för utställarna.

Just nu raggar Freewater Pictures fler utställare och intressenter, och förhoppningen är att även Sportfiskemässan ska haka på så småningom.
–  Jag tror faktiskt att de fysiska mässorna kommer ett ha en parallell digital variant i framtiden. Det är på tiden att sportfisket digitaliseras, och jag hoppas folk känner att vi gör en bra sak för branschen, hälsar Oskar Stenberg.

Du kanske även gillar detta