Torsken i Östersjön mår dåligt. Det finns ganska gott om torsk, men torskarna är små och magra. Forskarna kan inte längre garantera att det fiske som bedrivs är hållbart och MSC har därför beslutat dra in sitt godkännande. " /> MSC säger nej till Östersjötorsk | Fiskejournalen
Just nu:
Annons

Nyheter

5 år sedan Sverige Fiskejournalen
Kommer politikerna att lyssna på forskarna när det gäller Östersjötorsken?
MSC säger nej till Östersjötorsk

Torsken i Östersjön mår dåligt. Det finns ganska gott om torsk, men torskarna är små och magra. Forskarna kan inte längre garantera att det fiske som bedrivs är hållbart och MSC har därför beslutat dra in sitt godkännande.

För 15 år sedan var situationen för Östersjötorsken kritisk. Men efter omfattande fiskerestriktioner började torskbestånden hämta sig och 2011 var situationen så pass bra att Marine Stewardship Council, MSC, certifierade torskfisket i Östersjön som hållbart.
Men under de senaste åren har det kommit flera rapporter om sviktande bestånd och i början av 2015 kom Internationella havsforskningsrådet, ICES, med en varning att det inte längre gick att bedöma bestånden.

– Datan som finns är inte tillräcklig för att bland annat fastställa torskbeståndens storlek eller hur återväxten ser ut, säger Minna Epps, som är chef för MSC i Skandinavien.
MSC har därför dragit in certifieringen med omedelbar verkan. Efter tre månader kommer organisationen att göra en ny bedömning och om utfallet då blir mera positivt kan Östersjötorsken åter bli MSC-märkt.

Relaterad nyhet från din region
16 timmar sedan Sverige Anders Lundin
En undersökning visar att stöldrisken gör att båtägare inte byter till modernare motorer. Foto: Steve Adams
Så mycket släpper de svenska fritidsbåtarna ut

Bland de båtburna sportfiskarna pågår det en grön våg, där folk byter ut sina fossildrivna motorer till elmotorer. Men det finns fortfarande bromsar som gör att utvecklingen inte sker fullt ut.

Transportstyrelsen har tagit fram en undersökning kring båtmotorernas miljöpåverkan, med finansiering av Havs- och vattenmyndigheten. Det konstateras att bensinmotorer står för cirka 60 procent av koldioxidutsläppen och äldre tvåtaktare står för den största andelen utsläpp av kolväten.
Totalsiffran för de svenska fritidsbåtarnas utsläpp är 177 000 ton koldioxid och 2 100 ton kolväten.

Inom vissa områden ligger ekonomiska skäl bakom trögheten i utvecklingen. Båtägare behåller nämligen sina äldre tvåtaktsmotorer för att de är mindre stöldbegärliga än nyare fyrtaktsmotorer.
– En lösning på de här problemen kostar pengar, som knappast båtägarna själva kan stå för. Genom subventioner av miljövänligare bränsle, som idag är mycket dyrare per liter än ordinarie bränsle, skulle staten kunna snabba på utvecklingen mot ett mer miljövänligt båtliv, säger Lars-Åke Redéen, chefredaktör för tidningen Båtliv, vars artikel du kan läsa här.

Kartläggningen visar också att fler båtägare skulle kunna tänka sig att tanka miljövänligt om priserna vore lägre och bränslet mer tillgängligt på framför allt sjömackar. Här hittar du hela rapporten!

Du kanske även gillar detta