Gädda, öring och gös är tre av de mest populära arterna för sportfiskare i Sverige. Just dessa tre fiskar får du lära känna lite bättre i en ny serie från Sportfiskarna. " /> Närkontakt med fiskfavoriter i Sportfiskarnas artfilmer | Fiskejournalen
Just nu:
Annons

Nyheter

11 månader sedan Sverige Anders Lundin
Lär dig mer om gädda, öring och gös i Sportfiskarnas nya filmer. Foto: Sportfiskarna
Närkontakt med fiskfavoriter i Sportfiskarnas artfilmer

Gädda, öring och gös är tre av de mest populära arterna för sportfiskare i Sverige. Just dessa tre fiskar får du lära känna lite bättre i en ny serie från Sportfiskarna.

Det är i samband med ett projekt, som medfinansierats av Havs- och vattenmyndigheten, som Sportfiskarna tagit fram ett informationsmaterial om tre svenska arter – gädda, öring och gös. Ambitionen är att kombinera fakta från nationella och internationella forsknings- och myndighetsrapporter tillsammans med goda exempel, för att fokusera på fiskevård och förvaltning.

Till sin hjälp har de några av Sveriges absolut främsta experter på de aktuella fiskarna, och det finns även ett häfte att ladda ned om respektive art. Filmserien inleds med gäddan och dess livscykel:

– Gäddans levnadsstrategi är väldigt enkel. Det är en överfallspredator som gömmer sig i vegetation och kastar sig blixtsnabbt fram för att fånga det byte den jagar, konstaterar Sportfiskarnas Tobias Fränstam i filmen, som du hittar här!

Missa inte att läsa om detta gäddäventyr:

Kamraternas osannolika fisketur – drog två drömgäddor

Relaterad nyhet från din region
19 timmar sedan Sverige Anders Lundin
En undersökning visar att stöldrisken gör att båtägare inte byter till modernare motorer. Foto: Steve Adams
Så mycket släpper de svenska fritidsbåtarna ut

Bland de båtburna sportfiskarna pågår det en grön våg, där folk byter ut sina fossildrivna motorer till elmotorer. Men det finns fortfarande bromsar som gör att utvecklingen inte sker fullt ut.

Transportstyrelsen har tagit fram en undersökning kring båtmotorernas miljöpåverkan, med finansiering av Havs- och vattenmyndigheten. Det konstateras att bensinmotorer står för cirka 60 procent av koldioxidutsläppen och äldre tvåtaktare står för den största andelen utsläpp av kolväten.
Totalsiffran för de svenska fritidsbåtarnas utsläpp är 177 000 ton koldioxid och 2 100 ton kolväten.

Inom vissa områden ligger ekonomiska skäl bakom trögheten i utvecklingen. Båtägare behåller nämligen sina äldre tvåtaktsmotorer för att de är mindre stöldbegärliga än nyare fyrtaktsmotorer.
– En lösning på de här problemen kostar pengar, som knappast båtägarna själva kan stå för. Genom subventioner av miljövänligare bränsle, som idag är mycket dyrare per liter än ordinarie bränsle, skulle staten kunna snabba på utvecklingen mot ett mer miljövänligt båtliv, säger Lars-Åke Redéen, chefredaktör för tidningen Båtliv, vars artikel du kan läsa här.

Kartläggningen visar också att fler båtägare skulle kunna tänka sig att tanka miljövänligt om priserna vore lägre och bränslet mer tillgängligt på framför allt sjömackar. Här hittar du hela rapporten!

Du kanske även gillar detta