Just nu:
Annons

Nyheter

5 månader sedan Sverige Anders Lundin
Det storskaliga yrkesfisket i Östersjön är en förlustaffär för samhället, hävdar tre debattörer.
Nationalekonom: Storskaligt Östersjöfiske en samhällsförlust

Svensk fiskepolitik för Östersjön har fram till i dag grundats på felaktiga antaganden. Statens kostnader för detta fiske är mångdubbelt större än det storskaliga fiskets bidrag till samhällsekonomin. Det hävdar nu tre debattörer, bland dem en docent i nationalekonomi.

Det är på DN Debatt som debattörerna mer eller mindre pulvriserar argumenten som de anser att myndigheter och ministrar använder sig av för att motivera det storskaliga yrkesfisket i Östersjön. Debattörerna är Stefan Fölster, docent i nationalekonomi och chef för tankesmedjan Better future economics, Per Larsson, professor i marinekologi vid Linnéuniversitetet, och Conrad Stralka, verksamhetschef Balticsea 2020.

De konstaterar i sin analys att det storskaliga Östersjöfisket får stora subventioner och vållar betydande samhällskostnader samtidigt som det dammsuger haven på fisk som mest går till produktion av fiskmjöl och fiskfoder.
” Enligt en försiktigt hållen kalkyl skulle samhället vinna en halv miljard kronor om året och staten 300 miljoner kronor. För de politiker som har att besluta om fiskepolitiken borde dessa beräkningar vara en väckarklocka”, skriver de bland annat.

Debattörerna vill att myndigheterna får direktivet att sluta sprida myter om fiskets nuvarande samhällsvinster. I stället bör de själva analysera fiskets samhällskostnader och nytta seriöst och därmed hjälpa regeringen att föra talan inom EU. 

Läs hela debattartikeln här!

Relaterad nyhet från din region
15 timmar sedan Sverige Anders Lundin
En undersökning visar att stöldrisken gör att båtägare inte byter till modernare motorer. Foto: Steve Adams
Så mycket släpper de svenska fritidsbåtarna ut

Bland de båtburna sportfiskarna pågår det en grön våg, där folk byter ut sina fossildrivna motorer till elmotorer. Men det finns fortfarande bromsar som gör att utvecklingen inte sker fullt ut.

Transportstyrelsen har tagit fram en undersökning kring båtmotorernas miljöpåverkan, med finansiering av Havs- och vattenmyndigheten. Det konstateras att bensinmotorer står för cirka 60 procent av koldioxidutsläppen och äldre tvåtaktare står för den största andelen utsläpp av kolväten.
Totalsiffran för de svenska fritidsbåtarnas utsläpp är 177 000 ton koldioxid och 2 100 ton kolväten.

Inom vissa områden ligger ekonomiska skäl bakom trögheten i utvecklingen. Båtägare behåller nämligen sina äldre tvåtaktsmotorer för att de är mindre stöldbegärliga än nyare fyrtaktsmotorer.
– En lösning på de här problemen kostar pengar, som knappast båtägarna själva kan stå för. Genom subventioner av miljövänligare bränsle, som idag är mycket dyrare per liter än ordinarie bränsle, skulle staten kunna snabba på utvecklingen mot ett mer miljövänligt båtliv, säger Lars-Åke Redéen, chefredaktör för tidningen Båtliv, vars artikel du kan läsa här.

Kartläggningen visar också att fler båtägare skulle kunna tänka sig att tanka miljövänligt om priserna vore lägre och bränslet mer tillgängligt på framför allt sjömackar. Här hittar du hela rapporten!

Du kanske även gillar detta