Pontus Håkansson var vaken över ett dygn i sträck i väntan på att storgäddan skulle piggna till. Och den högg till slut – efter att Pontus pendlat mellan hopp och förtvivlan. " /> Nattpasset gav efterlängtat morgonguld på närmare 14 kilo | Fiskejournalen
Just nu:
Annons

Nyheter

2 år sedan Sverige Anders Lundin
Det blev en lång natts väntan på drömfisken för Pontus Håkansson. Foto: Privat
Nattpasset gav efterlängtat morgonguld på närmare 14 kilo

Pontus Håkansson var vaken över ett dygn i sträck i väntan på att storgäddan skulle piggna till. Och den högg till slut – efter att Pontus pendlat mellan hopp och förtvivlan.

De ljusa sommarnätterna inbjuder till extra långa fiskepass, och det är såklart antalet timmar med betet i vattnet som ofta är avgörande. Pontus Håkansson fick vänta ända till morgonen innan gäddan på 13 900 gram gjorde honom sällskap på sjön. Trägen vinner med andra ord, och han berättar själv hur det lyckade fiskafänget gick till:

– Jag hade planerat att köra ett nattpass en längre tid, och till slut fick jag tid till att köra ett. Kom ut på sjön vid 6–7 tiden på kvällen och det tog inte lång stund innan jag hade första fisken i båten. Lyckades få upp ett gäng mindre fiskar, men sedan blev det lite segare och under natten blev det glest med fisk. Men på morgonen vid 4–5 så kom fisket igång och jag hade lite race på tomic 7 Tum. Bestämde mig för att byta sida av sjön och körde över på ställen jag aldrig kört på förut.

Vid den tidpunkten började Pontus bli ganska trött eftersom han varit vaken i över 24 timmar, och tanken på att plocka ihop grejerna och avbryta fisket började komma.

–  Men jag körde på en stund till, och det var då det högg på ytterspöt på just en tomic 7tum. Kände direkt att fisken var riktigt bra och började försöka få in henne till båten, men med 100 fot kvar då blir det ett litet knyck och fisken är borta. Blev väldigt uppgiven och ett spö fick smaka reling, men som tur var bestämde jag mig för att vända om och åka över samma ställe igen. Då hugger det igen, på andra ytterspöt på en tomic 6 tum i papegojfärgen. Efter en ganska kort men ångestfylld fight så kunde jag håva henne och väga/mäta och ta ett par snabba bilder. Efter att ha släppt tillbaka henne blev jag sittande på golvet i båten ett bra tag.

Fisken vägde alltså 13,9 kilo och var 124 centimeter lång. Och det var såklart inga problem för Pontus att hålla sig vaken en stund till efter det …

Läs om fler stora fiskar:

Kanadaröding som väger 19 kilo över svenska rekordet

Relaterad nyhet från din region
18 timmar sedan Sverige Anders Lundin
En undersökning visar att stöldrisken gör att båtägare inte byter till modernare motorer. Foto: Steve Adams
Så mycket släpper de svenska fritidsbåtarna ut

Bland de båtburna sportfiskarna pågår det en grön våg, där folk byter ut sina fossildrivna motorer till elmotorer. Men det finns fortfarande bromsar som gör att utvecklingen inte sker fullt ut.

Transportstyrelsen har tagit fram en undersökning kring båtmotorernas miljöpåverkan, med finansiering av Havs- och vattenmyndigheten. Det konstateras att bensinmotorer står för cirka 60 procent av koldioxidutsläppen och äldre tvåtaktare står för den största andelen utsläpp av kolväten.
Totalsiffran för de svenska fritidsbåtarnas utsläpp är 177 000 ton koldioxid och 2 100 ton kolväten.

Inom vissa områden ligger ekonomiska skäl bakom trögheten i utvecklingen. Båtägare behåller nämligen sina äldre tvåtaktsmotorer för att de är mindre stöldbegärliga än nyare fyrtaktsmotorer.
– En lösning på de här problemen kostar pengar, som knappast båtägarna själva kan stå för. Genom subventioner av miljövänligare bränsle, som idag är mycket dyrare per liter än ordinarie bränsle, skulle staten kunna snabba på utvecklingen mot ett mer miljövänligt båtliv, säger Lars-Åke Redéen, chefredaktör för tidningen Båtliv, vars artikel du kan läsa här.

Kartläggningen visar också att fler båtägare skulle kunna tänka sig att tanka miljövänligt om priserna vore lägre och bränslet mer tillgängligt på framför allt sjömackar. Här hittar du hela rapporten!

Du kanske även gillar detta