Att konstnärer och ingenjörer inspireras av naturen är känt sedan länge. Men konstnären Hubert Duprat vågade ta ut svängarna ordentligt. Han lanserar nu en ny kollektion smycken i guld och pärlor - helt gjorda av flitiga sländlarver! " /> Nattsländelarver designar smycken! | Fiskejournalen
Just nu:
Annons

Nyheter

4 år sedan Sverige Mathias Arnham

Se när konstnären Hubert Duprats nattsländelarver bygger hus av guld och ädelstenar. Vore väl något att ge bort till en kär vän. Kontakta konstnären för pris.

Mer info här.

Nattsländelarver designar smycken!

Att konstnärer och ingenjörer inspireras av naturen är känt sedan länge. Men konstnären Hubert Duprat vågade ta ut svängarna ordentligt. Han lanserar nu en ny kollektion smycken i guld och pärlor – helt gjorda av flitiga sländlarver!
Idén är lika genial som enkel. Den kom när konstnären funderade på om nattsländelarver någonsin bygger bo av material från guldrika flodbäddar. Nästa steg kom naturligt. Han lät nattsländelarver leva i akvarier fyllda med små bitar av guld och ädelstenar. Och till hans glädje lyckades de bygga hus på vanligt sätt – om än med lite flashigare resultat! Kanske väcker det här nya tankar hos dig som är flugbindare?

Se mer om konstprojektet här.

Se en film om Hubert och hans små guldsmeder till husdjur. (Spola fram till 2:33).

 

Relaterad nyhet från din region
2 minuter sedan Sverige Anders Lundin
En undersökning visar att stöldrisken gör att båtägare inte byter till modernare motorer. Foto: Steve Adams
Så mycket släpper de svenska fritidsbåtarna ut

Bland de båtburna sportfiskarna pågår det en grön våg, där folk byter ut sina fossildrivna motorer till elmotorer. Men det finns fortfarande bromsar som gör att utvecklingen inte sker fullt ut.

Transportstyrelsen har tagit fram en undersökning kring båtmotorernas miljöpåverkan, med finansiering av Havs- och vattenmyndigheten. Det konstateras att bensinmotorer står för cirka 60 procent av koldioxidutsläppen och äldre tvåtaktare står för den största andelen utsläpp av kolväten.
Totalsiffran för de svenska fritidsbåtarnas utsläpp är 177 000 ton koldioxid och 2 100 ton kolväten.

Inom vissa områden ligger ekonomiska skäl bakom trögheten i utvecklingen. Båtägare behåller nämligen sina äldre tvåtaktsmotorer för att de är mindre stöldbegärliga än nyare fyrtaktsmotorer.
– En lösning på de här problemen kostar pengar, som knappast båtägarna själva kan stå för. Genom subventioner av miljövänligare bränsle, som idag är mycket dyrare per liter än ordinarie bränsle, skulle staten kunna snabba på utvecklingen mot ett mer miljövänligt båtliv, säger Lars-Åke Redéen, chefredaktör för tidningen Båtliv, vars artikel du kan läsa här.

Kartläggningen visar också att fler båtägare skulle kunna tänka sig att tanka miljövänligt om priserna vore lägre och bränslet mer tillgängligt på framför allt sjömackar. Här hittar du hela rapporten!

Du kanske även gillar detta